یزدان دشتیان امروز یکشنبه دوم آذر در گردهمایی یکروزه مدیران مدارس شبانهروزی استان فارس با اشاره به اهمیت مدارس شبانهروزی، گفت: مدرسه شبانهروزی مکانی است که زندگی در آن جریان دارد و دانشآموز تنها به آموزش دروس نیاز ندارد، بلکه به امنیت، احترام، محبت، همصحبتی، همدلی و همراهی نیز نیازمند است.
وی با تأکید بر نقش تعیینکننده مدیران در تربیت و پرورش دانشآموزان مستعد اما کمبرخوردار، هدایت تحصیلی صحیح را مهمترین وظیفه آنان دانست و گفت: آینده دانشآموز با یک انتخاب اشتباه تغییر میکند، بنابراین برنامهریزی دقیق از همین امروز ضروری است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس تأکید کرد: گاهی یک لبخند، یک تشویق یا حتی یک جمله ساده میتواند زندگی یک نوجوان را متحول و او را به انسان متعهد و موفق تبدیل کند.
دشتیان با بیان اینکه مدیر موفق کسی است که نظم را با مهربانی پیوند بزند و سختگیری بدون عدالت و مهربانی، اثر تربیتی ندارد، افزود: رفتار ما باید به گونهای باشد که دانشآموز احساس کند دیده میشود و مورد تکریم قرار میگیرد.
وی، اخلاقمداری را جوهره اصلی تعلیم و تربیت دانست و گفت: در کار آموزش، تنها با عدد و آمار روبهرو نیستیم بلکه با انسان سروکار داریم و رفتار ما بیشتر از گفتارمان اثر دارد. اگر دانشآموز و خانواده احساس امنیت و احترام کنند، آموزش واقعی اتفاق میافتد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس، همچنین تحصیل در مدارس شبانهروزی را فرصتی بینظیر برای تمرین مسئولیتپذیری، کار گروهی، کنترل هیجان، ادب و قدرت گفتوگو برشمرد و افزود: مدیران مراکز شبانهروزی همانند پدر و مادر دانشآموزان هستند و رفتارشان الگوی دانشآموزان و تأثیرگذار در آینده آنان است.
دشتیان، هدایت تحصیلی را مهمترین بخش آموزش متوسطه دانست و با اشاره به تجربه موفق استان یزد، اظهار کرد: استان یزد در آزمون نهایی، کنکور و توسعه هنرستانها رتبههای نخست را دارد، زیرا هدایت تحصیلی در این استان تبدیل به یک فرهنگ شده است. در فارس نیز تلاش میشود هدایت تحصیلی به گفتمان اصلی تبدیل شود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس افزود: جامعه به افراد متخصص، مسئولیتپذیر و توانمند نیاز دارد و خانوادهها مهمترین نگرانیشان آینده تحصیلی و شغلی فرزندانشان است؛ بنابراین باید برنامهریزی دقیق از همین امروز آغاز شود.
به گزارش ایسنا، در این گردهمایی، ۱۵۵ نفر از مدیران مدارس شبانهروزی دورههای اول و دوم متوسطه در کارگاههای مهارتآموزی و خوداتکایی، طرح و برنامههای دورههای تحصیلی، قوانین و مقررات مدارس شبانهروزی و مدیریت مثبتنگر شرکت کردند. همچنین ۶۲ نفر از سرگروههای آموزشی مدیران با راهبردها و اهداف دوره دوم متوسطه نظری، نظارت بالینی، توسعه شایستگیهای حرفهای معلمان و مدیران، چالشها و راهکارهای ارتقاء نمرات کتبی نهایی و کنکور سراسری آشنا شدند.
انتهای پیام

نظرات