• یکشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۴ / ۱۹:۲۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1404102112442
  • خبرنگار : 71442

محمد قوچانی: رسانه‌ها سردرگم شده‌اند

محمد قوچانی: رسانه‌ها سردرگم شده‌اند

محمد قوچانی با بیان اینکه انسداد در فضای مجازی، مطبوعات و رسانه‌ها را هم با سردرگمی مواجه کرده است، درباره نقش رسانه‌ها در وضعیت موجود مطرح کرد: رسانه‌ها نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنند. اگر روایت اول را به مخاطب ارائه ندهیم جریان اطلاع‌رسانی از دستمان درمی‌رود.

محمد قوچانی ـ روزنامه‌نگار ـ در گفت‌وگویی با ایسنا با تشریح وضعیت موجود و تغییرات نظام رسانه‌ای در شرایط فعلی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای برون‌رفت از این وضعیت چه پیشنهادی به رسانه‌ها دارد؟ می‌گوید: نظام رسانه‌ای ما تغییر کرده و مطبوعات ما به سمت شبکه‌های اجتماعی تغییر پیدا کرده و شبکه‌های اجتماعی هم تیغ دوسر هستند؛ از سویی ابزار اطلاع‌رسانی رسانی‌اند و از سویی هم می‌توانند به یک وسیله امنیتی تبدیل شوند. نتیجه این می‌شود که به محض کوچکترین مسئله امنیتی که در کشور رخ می‌دهد که البته خیلی این فاصله کوتاه شده و از چند سال یک بار به سالی چندبار می‌رسد، با یک انسداد در فضای مجازی مواجه می‌شویم.

روایت سومی نداریم

قوچانی با اشاره به اتکاء بیش از حد مطبوعات به فضای مجازی یادآور شد: این اتکاء به فضای مجازی در همه عرصه‌ها سبب شده است که با تعطیلی آن، این بخش که می‌تواند جایگزین شود، از کار بیفتد. از آن طرف حاکمیت اجازه گسترش اطلاع‌رسانی به فضای رسمی وی‌اودی‌ها را نمی‌دهد. یعنی ما هنوز شبکه رسمی غیردولتی در کشور نداریم و به شیوه خیلی عجیبی ماهواره‌ها از آن طرف کار می‌کنند. رسانه‌هایی که بیرون از مرز هستند در حال اطلاع‌رسانی هستند و هیچ صدای سومی بین صداوسیما و رسانه‌های خارج از کشور به گوش مردم نمی‌رسد. با قطع اینترنت، با انحطاط مطبوعات، تضعیف تحریریه‌ها و نداشتن شبکه‌های خبری در داخل کشور به شکل مستقل، ما هیچ روایت سومی که به شکل روایت مستقل باشد نداریم و ادامه دادن این مسیر خود تبدیل به بحران خواهد شد.

شبکه ملی اطلاعات کجاست؟

او در توضیح بیشتر درباره وضعیت موجود گفت: ما سال‌هاست از دولت‌های مختلف می‌شنویم که شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی می‌کنند اما این شبکه ملی عملا کاری نمی‌کند. الان به دلیل اینکه اینترنت بسته شده، یک موتور جست‌وجو در کشور نداریم که مردم از اطلاعات روزمره خود اعم از تعطیلی مدارس، پرواز هواپیما و ... مطلع شوند و این خیلی اتفاق عجیبی است. پلتفرم‌های داخلی هم همگی تعطیلی هستند؛ چرا که شنیده شد در جنگ ۱۲روزه هم در معرض استفاده قرار گرفتند. این پلتفرهای داخلی که قرار بوده سنگر مقاومت ما مقابل رسانه‌های خارجی باشد خود به یک بدافزار تبدیل شد.

این روزنامه‌نگار با اشاره به وضعیت موجود گفت: از طرفی روزنامه‌نگاران هم آنقدر به هوش مصنوعی و شبه‌مصنوعی و فضای مجازی وابسته شدند که نمی‌توانند دو خط دقیق و درست بنویسند. نتیجه این می‌شود که کل فضای رسانه‌ای کشور را دودستی تقدیم به آنهایی کنیم که خارج از کشور هستند.

اگر روزنامه داشتم همه شماره‌هایش را به شکل فوق‌العاده درمی‌آوردم

او درباره نقش رسانه‌ها در وضعیت موجود گفت: من اگر روزنامه داشتم تمام شماره‌هایش را به شکل فوق‌العاده درمی‌آوردم و درباره تک‌تک موضوعات تحقیق می‌کردم؛ چراکه معتقدم روایت اول را باید خودمان برویم. اگر روایت اول را ندهیم از دستمان در می‌رود. مثل سال ۱۳۹۸ که ما نتوانستیم اعداد را دقیق از اتفاقات منتشر کنیم و هنوز که هنوز است اخبار غلط و نادرستی چه در کاهش و چه در افزایش می‌دهیم و حالا رسانه‌ها نباید این اشتباه را دوباره تکرار کنند. روزنامه‌ها الان باید این اجازه را داشته باشند. تحلیل هم به اندازه اطلاع‌رسانی خیلی مهم است؛ چرا که اطلاعات را باید راستی‌آزمایی کرد چرا که شبکه‌های اجتماعی در اطلاع‌رسانی درست عمل نمی‌کنند و هر شایعه‌ای را مطرح می‌کنند.

این روزنامه‌نگار تاکید کرد: اعتبار هر رسانه و پایگاه‌های خبری و روزنامه‌ به این است که از اعتبار نام خود صیانت کند و بتواند اطلاعات دقیق و درست را به مردم بدهد.

باید یک عنصر سه‌گانه در تحریریه رسانه‌ها در نظر بگیرند

او سپس با تاکید بر عنصر تحلیل در رسانه‌ها، گفت: مهمترین تحلیل در رسانه‌ها این است که این ماجرا سه ضلع دارد؛ مردم، معترضان و یک جریان سومی که به دنبال داغ کردن ماجراست چه مثبت چه منفی. به هر حال مردم را نمی‌توان با گروهی که به شکل حرفه‌ای اعتراض می‌کنند یکی کرد. مردم هم معترض‌اند، بازاری‌ها معترض‌اند و به طور کلی طبقه متوسط شهری معترض‌اند. باید یک سه‌گانه‌ای در تحریریه رسانه‌ها در نظر بگیرند و مرز این سه را مشخص کنند. بین اغتشاش و اعتراض فاصله می‌گذاریم اما عملا حاضر نیستیم امتیازی به معترضان بدهیم. به هر حال معترضان توقع و انتظاراتی دارند که باید آنها را از افرادی که خشونت می‌کنند جدا کنیم ولی در این چندروزه تلاشی برای این موضوع هم از طرف رسانه‌ها و هم از سوی حاکمیت نشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۱ ۲۰:۰۵

این رویکرد وسط جنگ درست نیست. الان ایسنا مثلا ضلع سوم، چه کردید که صدا و سیما نکرده؟! چطور اونی که اومده وسط میدون رو تحت تاثیر روایت ماهواره ها میدونی ولی در آرامش نسبی ایجاد شده هیچ سهمی برای رسانه ی ملی قائل نیستید؟! این خودزنی نفعش چیه؟

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۰:۰۸

نه .هیچ نقشی ندارند.رسانه میلی راست نمی گوید.آقا اصلن ۵۰ درصداین جمعیت به قول شما آشوبگر.جیره بگیر اسرائیلند و خراب کار.الباقی چه؟ چرا یکبار،فقط یکبار چشم باز نمی کنید ،نمی خواهید قبول کنید بابا جان آن پنجاه درصد کمرشان زیربار گرانی شکسته

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۳ ۱۰:۴۱

آخه کدوم آدم معترض و منتقد و مخالفی میشینه پای صداوسیما؟ اخبار ساعت ۱۴ که یک زمانی هد خبری بود. الان شده بیانیه خوانی. سه سال تمام اخبار ۱۴ شده بود مرثیه خوانی برای فلسطین و حماس. انگار که مردم اسرایل اخبار صداوسیما رو دنبال میکنند.

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۱ ۲۰:۰۹

چرا روزنامه بروید یک کانال خبری بزنید، اینترنت که فقط چند روز هست بسته شده! فقط شعار می دهید و می گید باید فلان کار شود، عرضه اش را نداری بکش کنار! الان صدها خبرگزاری مستقل کوچک هست و خیلی بهتر از صداوسیما و شبکه های ماهواره ای هستند و مخاطب دارند!

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۱ ۲۰:۳۱

بزرگوار شما درست میگین ولی جبلی و جلیلی متوجه نمیشن.

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۱ ۲۱:۳۰

این آقا همه شبکه های اون ور آبی رو می بینه و اصلا شبکه رسمی جمهوری اسلامی رو نمیبینه و الا مطلع میشد که این چند روز بارها همه شبکه ها، کارشناسان، رئیس جمهور و دولت گفتند که حساب معترضان از اغتشاشگران جداست.

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۱ ۲۲:۴۰

حساب معترضین از اغتشاشگران الان چطوری جداست؟؟ گاز اشک آور معترضین کوچیکتره؟؟

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۰:۱۸

خب الان حساب معترضین جداست ، الان میخاین چیکار کنین برامون؟دلارو میارید روی هزار تومن؟مرغ و ماهی و گوشت میارید برامون؟نه داداش من اینو بدون نارضایتی ادامه خواهد داشت...

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۱ ۲۲:۱۹

به چه حقی اینترنت ما رو قطع میکنن به چه حقی حداقل بدون اطلاع قبلی اینترنت مارو قطع میکنن؟ همینجوری مردمو حقیر میشمارن که مردم اومدن تو خیابونا

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۱ ۲۳:۱۷

امنیت و آرامش خط قرمز مردم و دولته، هر وقت پای جان و مال مردم وسط باشه نیاز نیست از شما اجازه بگیرن و بعد اینترنت رو قطع کنند، اتفاقا کار خیلی خوبی کردند ،دست نحس موساد و تروریستا در ایران قطع شد

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۱ ۲۳:۵۱

اینترنت رو قطع کردن، تو خطوط تلفن اختلال ایجاد کردن، از کل دنیا بیخریم هیچ از یه فامیل تو فاصله پنجاه کیلومتری نمیتونیم خبر بگیریم، چهارتا برنامه مثل شاد و روبیکا رو با بودجه چندده میلیاردی ساختن که اوناهم قطع، واقعا انتظار دارن معترضم نشیم؟

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۹:۵۸

تو رو خدا قطع اینترنت رو به امنیت گره نزنید! آخه در زمانه‌ای که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک وجود داره، قطع اینترنت معمولی فقط و فقط مردم عادی رو عصبانی تر میکنه.

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۱۴:۳۰

امنیت مردم شوخی نیست که یک فردی که کارش حرافی است دنبال جو سازی برای رونق کار خودش است

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۴ ۲۱:۵۴

برای اینکه مردم نفهمند ‌‌‌‌‌..‌‌.

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۵ ۱۳:۱۴

خطاب به اون خانم یا آقایی که گفته وقتی پای جان مردم و دولت باشه باید اینترنت و قطع کنند شما درست میگی ولی فکر کردین با وجود ماهواره ها که تو هر خونه یدونش هست این اطلاع رسانی انجام نمیشه به نظرم قطع اینترنت بی مورد و بی جا هستش

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۵ ۱۴:۵۸

خانم محدثه دمشون گرم قطع کردن. باید قبل فراخون قطع می کردن نه پنجشنبه شب که به اینجا بکشه. ولی ادامه اون داره ضررهای جبران ناپذیر میزنه. کلی آدم هستن حقوق بگیر ثابت نیستن. این وضعیت نان شبشون رو بریده. من خودم هم تلوزیون میبینم و هم راهپیمایی رفتم.

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۱ ۲۲:۴۴

👌👌👍

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۱ ۲۲:۴۷

به عنوان خبرنگار خبرگزاری با مراجع رسمی تماس میگیرم که از تعطیلی ساده مدارس خبر بگیرم منو ارجاع میدن به شبکه استانی!اعتراض میکنم میگن میخایم مردم به صداوسیما اعتمادکنند و مرجع قرار بدن! تو استانها شرایط خبری به مراتب سخت تر شده!اعتماد به رسانه شعاره

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۸:۲۹

در هر شرایطی دنبال منافع خودش هست صدا و سیما. به جای اینکه ظلمی که بر مردم رفته و آسیبی که مردم دیده اند رو مطرح کنه و نشون بده فقط برای آسیب به مساجد گریه می کنه.رییس جمهور هم در صحبتهاش حرف از آتش زدن قرآن و مساجد و بانکها زد تا مردم.

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۱۱:۴۴

فکر می کنند هنوز هم مردم گول این ظاهرسازیها را می خورند. تا تقی به توقی می خوره می رن ... که مثلا احساسات مردم رو جریحه دار کنند. ...

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۱ ۲۳:۰۵

مردم اگر مهم بودند که وضع اینجوری نمی شد . ...

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۱ ۲۳:۱۹

قطع موقت اینترنت توسط حاکمیت، زمان اعتراضات مردم در سایر کشورها هم سابقه داشته اما در آن کشورها خبرنگاران بین‌المللی در دل حوادث و کف خیابان در دو سوی ماجرا بودند و گزارش می‌دادند. پیگیری اینترنت ملی توسط آقای قوچانی هم جالب است!!

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۱ ۲۳:۲۹

اینترنت رو وصل کن کار و زندگی داریم. اینترنت حق مردمه.

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۰:۱۴

اینترنت را قطع کرده‌اند تا شاید مردم کمتری متوجه ... بشوند ....

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۰:۱۹

به کره شمالی نسخه خاورمیانه خوش آمدین

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۰:۱۹

جانا سخن از زبان ما میگویی انقدر دیوار امنیت و صلاح و پنهانکاری رو در اطلاع رسانی بالا بردند و خبررسانی رو تضعیف کردند که مرجعیت خبری به کل به جریان های معاند منتقل شد. نیاز به دیدگاه بروز و خردمندانه تر و آینده بینانه تری داریم.

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۰:۱۹

مگه میشه ۴۰ سال درجا بزنی؟صدا سیمای ... یه تنه ادمو به مرز جنون میرسونه،،کسی متوجه اینا نمیشه؟ تاثیر عکسشو نمیبینین؟ باور نکردنیه!!!!

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۰:۵۲

ای اربابان و مالکان این قسمت از کره زمین و ای کسانی که جان، مال و ناموس بی‌ارزش ما در اختیار شماست. این اینترنت نصفه و نیمه منبع درآمد ماست، متاسفانه شغل ما کارمند دولت نیست که حقوق بهمون بدن و تورم اونو بردگان تحمل کنن، ارباب اینترنت وصل کن

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۰:۵۴

همیشه در حسرت هستیم....الان در کشور عربستان فینال فوتبال برقراره و ما داریم برای از دست دادن عزیزان مان از هر دو طرف درگیر ،زانوی غم بغل گرفته ایم....تقصیر کیست؟

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۱۴:۳۱

....همش تقصیر خودته. البته اگر دقت کنی شاید تقصیر داداشت هم باشه. ولی تقصیر حکومت قطعا نیست . چون من رانت میگیرم

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۰:۵۷

کی میخوایم مرجع خبری را از لندن نشینها و بقیه‌ی رسانه های خارجی بگیریم؟!؟ در آبان ۹۸ و اعتراضات اخیر اونها بنزین روی آتش بودند و دنده می دادند. چرا کانال ماهواره‌ای یا تلویزیونی به اینجایی‌ها نمیدیم.

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۰:۵۸

گفت هرکی به فکر خویش است ....

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۱:۰۳

انتقاد از رسانه‌ی دلسوز خودمان بشنویم بهتر از این هست که مرجع خبری بشه لندن. برنامه‌های تحلیلی و خبری اینترنتی خوبی ساخته می‌شه با تحلیلگران باسواد، خب یه کانال ماهواره‌ای یا تلویزیونی برای این دلسوزان بزنیم

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۷:۳۴

سوگمندانه امنیتی ها این مطالب را درک نمی کنند.

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۸:۲۸

یه جوری نوشتین انگار اینجا سوئیس هست... اینجا ایرانه... وقتی رسانه ملی رو تبدیل به رسانه میلی کردین و فقط برای خوشایند یه عده برنامه تولید می کنید...باید منتظر تبعاتش هم باشید...

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۹:۰۴

سردردگمی رسانه، ماشالله یک نگاهی به روزنامه ... هم میهن بیاندازید گویا اینترنشنال در حال توصیف وقایع است جنگ شهری ، نظامیان ، هر دو طرف در یک بیمارستان به قدری خون ریخته شده بود که ناچار شدند با آب زمین را بشورند وطن در قاموستان جایی ندارد

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۰۹:۴۹

فقط میتونم بنویسم شرم بر شما که خواسته ملت براتون اهمیت نداره گرفتاری و درد مردم براتون مهم نیست

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۱۰:۳۴

کاملا درست است اگر اعتقاد داریم بین معترض و اغتشاش گر تفاوت وجود دارد پس وقتی با هر دو به یک شکل رفتار شود عملا معترض هم تنبیه شده است . و این اعتماد عمومی را خدشه دار میکند.حتی ایتا و بله هم قطعه !!!!

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۱۳:۰۸

از کدوم اعتماد حرف میزنید؟؟؟

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۱۲:۲۷

فقط شعار فقط شعار،کار دیگه ای ازتون برنمیاد ...

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۱۴:۳۴

عه. چقدر سمجید شما ها . همش اینترنتو وصل کن اینترنتو وصل کن . ..

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۲ ۱۷:۲۲

ماکه نسلمون بد سوخت داد کاش Z حق خودشو بگیره ماها کیف کنیم 🔥

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۳ ۰۱:۳۰

جالبه حتی تو این متن که حرف از شفافیت رسانه هست وقتی میرسه به اعتراضات۹۸میگین اتفاقات میگین کم و زیاد شدن اعداد در حالی که نه اون اتفاق بود و نه مردمی که کشته شدن عدد... حتی طرفداران دو آتیشه حکومت هم اخبار رو از مجازی و ماهواره دنبال میکنن

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۴ ۲۱:۴۵

اگر به فرض خبرنگارها به اخبار درست دسترسی هم داشته باشند باز هم تاثیری برای مردم ندارد چون خبرگزاری ها اجازه چاپ چیزهای راست را ندارند حرف راست را باید مانند هزار سال پیش دهن به دهن بهم برسانیم . ‌.‌‌

avatar
۱۴۰۴-۱۰-۲۵ ۱۰:۳۹

من با تولید محتوای آشپزی در یوتیوب داشتم برای خودم کار می کردم حالا چیکار کنم تمام امیدم رو از دست دادم مگر بهتر از روش راهی دیگه برای تولید ارز داشتید تولید محتوا و ادیت فیلم و طراحی هاو... هم مردم با این شرایط تحریم کمک می کنه و به اقتصاد کشور

avatar
دیروز ۰۸:۳۶

خسته ام از نبود اینترنت رفت در چشم دود اینترنت

avatar
دیروز ۰۹:۱۰

نظریات رادیکال همین آقای قوچانی رو باید در یوتیوب ببینیم.....

avatar
دیروز ۱۴:۰۵

قوچانی و مافیای رسانه ایش خودشان یکی از مسئولان وضعیت موجود هستند. کل پروژۀ خصولتی سازی و.... با اسم رمز مولدسازی با هدایت و تئوریزه سازی روزنامه های ایشان انجام شد و همزمان از مخالفان این پروژه تحت نام چپ، دشمن سازی و دیونمایی صورت گرفت.