۱۴۰۵-۰۳-۲۷ | ۰۷:۰۹
منبع: نمایندگی کرمانشاه
نظارت ۳۵ اکیپ دامپزشکی کرمانشاه برای ذبح دام‌های نذری در محرم

نظارت ۳۵ اکیپ دامپزشکی کرمانشاه برای ذبح دام‌های نذری در محرم

کرمانشاه (ایسنا) - مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از اجرای طرح ویژه نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام‌های نذری در ایام محرم با فعالیت ۳۵ اکیپ ثابت و سیار در سطح استان خبر داد.

رامین سمیعیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برنامه‌های نظارتی دامپزشکی در ایام محرم اظهار کرد: به‌منظور نظارت بهداشتی بر کشتار دام‌ها به‌ویژه دام‌های نذری، ۳۵ اکیپ در سطح استان کرمانشاه فعال شده که از این تعداد ۱۵ اکیپ به‌صورت ثابت در ادارات دامپزشکی مستقر هستند و ۲۰ اکیپ سیار نیز در سطح شهرها بر روند ذبح دام‌ها نظارت می‌کنند.

وی افزود: در این اکیپ‌ها ۱۹ دامپزشک، ۳۵ کارشناس بهداشت و ۱۴ روحانی ناظر شرعی حضور دارند و به‌صورت مستمر بر روند ذبح دام‌های نذری نظارت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه مطمئن‌ترین راه برای پیشگیری از انتقال بیماری‌ها انجام ذبح در کشتارگاه‌های مجاز است، گفت: شهروندان می‌توانند دام نذری خود را به کشتارگاه‌های استان منتقل کنند تا ذبح به‌صورت کاملاً بهداشتی و شرعی و تحت نظارت دامپزشکان و ناظران شرعی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: کشتارگاه‌های دام استان به‌ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا به‌صورت ویژه فعال هستند و خدمات ذبح دام نذری در این مراکز به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه در صورتی که ذبح خارج از کشتارگاه و در هیأت‌های مذهبی انجام شود، رعایت کامل اصول بهداشتی ضروری است، تاکید کرد: ذابح باید از پوشش مناسب شامل ماسک، دستکش، چکمه و لباس کار استفاده کند و محل ذبح نیز به‌گونه‌ای انتخاب شود که خون و ترشحات به سرعت به شبکه فاضلاب هدایت شود. همچنین فضولات دام باید بلافاصله جمع‌آوری و محل مربوطه شست‌وشو و ضدعفونی شود.

وی با اشاره به مخاطرات حضور دام زنده در مناطق مسکونی و محل تجمعات مردمی تصریح کرد: حضور دام و ترشحات دامی مانند خون و فضولات در محیط‌های شهری می‌تواند به‌عنوان منبع انتقال بیماری محسوب شود، به‌ویژه اگر ذبح بدون رعایت موازین بهداشتی انجام گیرد.

سمیعیان تأکید کرد: ذبح دام در مسیر حرکت هیأت‌های مذهبی و بدون استفاده از تجهیزات حفاظتی اقدامی خطرناک و غیربهداشتی است که می‌تواند سلامت عمومی را تهدید کند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، گفت: حدود ۵۰ درصد بیماری‌های انسانی منشأ مشترک با حیوانات دارند و برخی از آن‌ها می‌توانند برای انسان خطرناک و حتی کشنده باشند. از میان حدود ۱۸۰۰ عامل بیماری‌زا شناخته شده نزدیک به ۸۰۰ مورد مربوط به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که بیماری‌هایی مانند تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و تب مالت از جمله این موارد هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از شهروندان خواست دام نذری خود را از مراکز و میادین تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و هنگام خرید به سرحال و فعال بودن دام، نداشتن ترشحات غیرطبیعی، طبیعی بودن اشتها و وضعیت ظاهری مناسب آن توجه داشته باشند.

وی یادآور شد: سامانه تلفنی ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ دامپزشکی استان آماده پاسخگویی به سؤالات و دریافت گزارش‌های بهداشتی شهروندان است.

انتهای پیام
 

آخرین اخبار استان ها