مصطفی فخرآبادیپور با اشاره به تمهیدات پیشبینی شده برای ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: در راستای حفظ سلامت عزاداران و پیشگیری از شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام، طرح ویژه نظارتهای دامپزشکی در روزهای سوم و چهارم تیرماه در سراسر استان اجرا میشود.
وی با تشریح جزئیات عملیاتی این طرح گفت: در قالب این برنامه، ۱۴ اکیپ ثابت و ۱۶ اکیپ سیار با مشارکت ۴۴ نفر از کارکنان متخصص شامل دامپزشکان و کارشناسان فنی به همراه ۱۷ ناظر شرعی در کشتارگاهها و نقاط تعیینشده مستقر هستند. این تیمها وظیفه نظارت دقیق بر فرآیند عرضه، معاینه پیش از کشتار، ذبح و توزیع گوشت را برعهده دارند.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با تاکید بر ضرورت پرهیز از ذبح دام در مکانهای غیرمجاز تصریح کرد: از شهروندان و هیئتهای مذهبی درخواست میشود برای پیشگیری از آلودگیهای محیطی و مخاطرات بهداشتی، از ذبح دام در منازل و معابر عمومی جداً خودداری کرده و دامهای نذری خود را صرفاً در کشتارگاههای مجاز که تحت نظارت کارشناسان هستند، ذبح کنند.
فخرآبادیپور به موضوع حساس بیماریهای بازپدید و مشترک اشاره کرد و افزود: برخی بیماریهای خطرناک مانند تب خونریزیدهنده کریمه کنگو و تب مالت، از طریق تماس با خون و ترشحات دام آلوده منتقل میشوند. بنابراین بازرسی پیش از کشتار برای شناسایی علائمی نظیر تب یا آلودگیهای انگلی بسیار حیاتی است.
وی در ادامه بر رعایت چرخه «پیشسرد» تاکید کرد و گفت: گوشت و آلایشهای دامی (دل، جگر و قلوه) پس از ذبح حتماً باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد (یخچال) نگهداری شود. این فرآیند با تغییر اسیدیته گوشت، باعث نابودی احتمالی ویروسها و عوامل بیماریزا از جمله عامل تب کریمه کنگو خواهد شد.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در پایان با تأکید بر ضرورت رعایت دقیق دستورالعملهای بهداشتی، از شهروندان خواست نکات ایمنی ذیل را برای حفظ سلامت عمومی و پیشگیری از بیماریها جدی بگیرند:
وی با اشاره به مخاطرات تماس مستقیم با دام، تأکید کرد که شهروندان هنگام قطعهبندی گوشت حتماً از دستکش و تجهیزات حفاظت فردی استفاده کنند تا از هرگونه تماس با ترشحات و خون احتمالی جلوگیری شود. همچنین، در صورت مشاهده هرگونه ضایعه، آبسه یا موارد غیرطبیعی در لاشه و آلایشهای خوراکی، اکیداً از دستکاری آن خودداری کرده و مراتب را برای بررسی به کارشناسان دامپزشکی اطلاع دهند.
فخرآبادیپور درباره مدیریت پسماندها نیز خاطرنشان کرد که ضایعات دامی نباید در محیط رها شده یا در اختیار سایر حیوانات قرار گیرند، چرا که این کار موجب چرخش و ماندگاری عوامل بیماریزا در محیط میشود؛ از این رو لازم است این ضایعات طبق اصول بهداشتی معدومسازی شوند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دامپزشکی هرمزگان در روز سه شنبه دوم تیر، وی با تأکید بر اینکه مصرف گوشت و آلایشهای خام یا نیمپز میتواند خطرآفرین باشد، از عموم مردم خواست برای اطمینان از سلامت کامل، فرآوردههای دامی را به صورت کاملاً پخته مصرف کنند.
انتهای پیام
