• یکشنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۸۳ / ۰۰:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-04520
  • خبرنگار : 71021

نوروز 84 به كجا سفر مي ‌كنيد؟ /1/ با سفر به كرمانشاه نوروزي به يادماندني را تجربه كنيد

نوروز 84 به كجا سفر مي ‌كنيد؟
 /1/
با سفر به كرمانشاه نوروزي به يادماندني را تجربه كنيد

در جاي جاي سرزمين پهناورمان ايران روستاها و شهرهاي زيبايي واقع شده‌اند كه ديدن آن‌ها موجي از تعجب و هيجان را در چشم هر بازديد‌كننده‌اي برانگيخته و گردشگران را به سوي خود فرا مي‌خواند.

نوروز نيز كه فرا مي‌رسد، بسياري از خانوارهاي ايراني بار سفر را بسته و به نقاط مختلف كشور سفر مي‌كنند؛ اما پيش از سفر لازم است تا گردشگران و مسافران اطلاعاتي كلي از مناطق مدنظر خود براي سفر داشته باشند.

از همين رو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به منظور آشنايي گردشگران و مسافران با جاذبه‌هاي ديديي ايرانزمين، طي يك سلسله گزارش‌هاي متوالي، جاذبه‌هاي گردشگري و فرهنگي و طبيعي نقاط مختلف كشوري و استان‌ها را بر روي خروجي خود قرار خواهد داد كه در اين گزارش كرمانشاه را پيش رو داريد.

كرمانشاه به واسطه قدمت طولاني، آثار تاريخي متعدد، هزاران جاذبه‌ي طبيعي زيبا و دلنشين، مردماني ميهمان‌نواز،

طبيعت چهار فصل و هوايي مطبوع خصوصا در فصل بهار، تفرجگاهي مناسب براي گذران تعطيلات نوروزي است.شايد از همين رو باشد كه رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه در اظهار نظري گفته است كه امسال شاهد نوروزي به ياد ماندني در خاطر گردشگران خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، فرماندار شهرستان جوانرود نيز گفته است كه اين شهرستان به واسطه داشتن مناظر طبيعي و بكر در فصل بهار و بازارچه‌هاي مرزي مقصد بسياري از ميهمانان در ايام نوروز است.

جداي از آثار تاريخي، بواسطه آب و هواي چهار فصل كرمانشاه، جاذبه‌هاي طبيعي فراواني (همچون غار قوري قلعه بزرگترين ‌غار آبي آسيا، سرآب نيلوفر سرابي مملو از گل‌هاي نيلوفر، منطقه خوش آب و هواي دالاهو) در كرمانشاه وجود دارد كه براي به در كردن خستگي سالانه، بسيار مناسب است.

بدون اغراق طبيعت بكر و دست نخورده‌اي را در منطقه اورامانات مي‌توان در كرمانشاه ديد كه چيزي كم از جنگل‌هاي سرسبز شمال ندارد.

با اين اوصاف وجود آثار تاريخي و جاذبه‌هاي طبيعي متعدد در كرمانشاه مي‌تواند نيازهاي هر گردشگري را ارضا كند، چه آنانكه به دنبال تماشاي پيشينه خويش‌اند و چه آناني كه مي‌خواهند از طبيعت و جاذبه‌هاي آن لذت ببرند.

جداي از اين‌ها مردم كرمانشاه خصوصيات فرهنگي و رسومي دارند كه آشنايي با آن براي هر ايراني لذت‌بخش است و آشنايي با آن تنها از راه ديدن امكان پذير است.

صنايع دستي كرمانشاه نيز از جمله گيوه، گليم، جاجيم، موج، چيغ و... زبانزد خاص و عام و زينت‌گر منازل كساني است كه حداقل يك بار به كرمانشاه سفري داشته‌اند.

نان برنجي، كاك و روغن كرمانشاهي نيز كه شهرتي فراوان دارند.

شواهد و مدارك باستان شناختي گوياي آن است كه منطقه كرمانشاه احتمالا از اولين زيستگاه‌هاي انسان به شمار مي‌رفت و يكي از مراكز مهم جمعيتي زاگرس بود. تمام مراحل و ادوار زندگي انسان از عهد حجر تا دوره‌هاي تمدني پيش از تاريخ و سپس تا تشكيل حكومت‌هاي بزرگ، سير تحول خود را در اين منطقه طي كرده است.

وجود آثار تاريخي چون مجموعه بيستون، طاق بستان، قصر شيرين، قلعه يزدگرد، طاق گرا، نقش برجسته هركول و انواع گور دخمه، غارهاي تاريخي و مسجدها، امامزاده‌ها و تكايا، دليلي بر اين ادعا است.

استان كرمانشاه با وسعتي برابر با 24 هزار و 25/434 كيلومتر مربع در غرب ايران قرار دارد، اين استان حدود 45/1 درصد از مساحت كل كشور را تشكيل مي‌دهد و به لحاظ وسعت هجدهمين استان كشور است.

اين استان از شمال به استان كردستان، از جنوب به استان لرستان و ايلام،‌ از شرق به استان همدان و از غرب با كشور عراق همجوار است و بيش از سيصد و سي كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق دارد.

«ناهمواري‌ها»

استان كرمانشاه منطقه‌اي نيمه كوهستاني است و سلسله جبال زاگرس بخش عمده اين استان را پوشانده است. تنها در بخش‌هايي از دامنه‌هاي كم شيب اين منطقه يا دره‌هاي عريض آن زمين‌هاي كم ارتفا و جلگه‌هاي آبرفتي مشاهده مي‌شود.

«آب و هوا»

استان كرمانشاه داراي آب و هواي معتدل كوهستاني است. اين استان از نظر آب و هوا تحت تاثير عواملي چون ورود و عبور جريان هواي مديترانه‌اي و ارتفاعات است.

«جاذبه‌هاي طبيعي»

كوه‌ها،‌ دشت‌ها و رودهاي كرمانشاه از جمله جاذبه‌هاي طبيعي استان است كه شگفت و اعجاب هر بيننده‌اي را برمي‌انگيزد.

كوه‌هاي استان كرمانشاه موازي يكديگر تقريبا در جهت شمال غربي به جنوب شرقي قرار دارند، برخي از اين كوه‌ها نسبت به خطوط مرزي استان به طور مايل قرار گرفته‌اند و در نتيجه ‌دره‌هاي آن تا خاك عراق امتداد دارند؛ كوه‌هاي دالاهو،‌ پروا، سفيد كوه، شاهو، آتشكده، نوا، بمو و قلاجه از جمله كوه‌هاي استان و چمچال، صحنه،‌بيلوار، دينور، هرسين ماهيدشت، اسلام آباد و كرند نيز دشت‌هاي اصلي كرمانشاه هستند.

«پوشش گياهي و جنگل‌ها»

به دليل موقعيت خاص اقليمي و بارندگي‌هاي به موقع و فراوان،‌ استان كرمانشاه داراي مراتع پربركتي است و دره‌هاي مناطق شمال غربي تا جنوب شرقي آن يعني از ارتفاعات اورامانات تا منطقه‌ي زردلان و هليلان، پوشيده از جنگل است.

اين دره‌ها به دليل داشتن آب و هواي معتدل و مناظر طبيعي زيبا يكي از بهترين نقاط كشور براي اتراق و تفريح و استقرار ايلات محسوب مي‌شود.

پوشش جنگل‌هاي اين استان عموما شامل بلوط بومي ايران است و آلبالوي وحشي، انجير،‌ اوجا، بادام وحشي، بلوط، بيد، پسته‌ي وحشي، تمشك، چنار، زبان گنجشك، صنوبر، گردو، سرخ و ليك و زالزالك برخي از درختان و درختچه‌هاي جنگلي كرمانشاه هستند.

پارك‌هاي جنگلي، تالاب‌ها، رودها، غارها،‌ مناطق حفاظت شده و سراب‌ها از ديگر جاذبه‌هاي طبيعي اين استان است كه داراي امكانات تفريحي براي مسافران است.

«بناهاي تاريخي»

قلعه گه‌جيران در اسلام آباد، قلعه شاهين در روستاي سراب، قلعه ي سرماج در هرسين، قلعه‌ي سرخه ديزه بين كرند و سرپل ذهاب، قلعه مريم يا شكربانو به عنوان بناها و تاسيسات حكومتي، كاروانسراهاي ايلخاني،‌ ماهيدشت، بيستون

(شاه عباسي) و قلعه شيرين، پل‌ها، حمام‌ها، خانه‌هاي تاريخي و بازارهاي شهر كرمانشاه از جمله آثار تاريخي استان هستند.

همچنين، طاق بستان، سنگ نگاره‌ي دوره‌ قاجار، بيستون، قلعه‌ي يزدگرد، قصر شيرين، طاق گرا، آتشكده‌ي چهارقاپي، معبد آناهيتا، هرسين و ميان كل سرپل ذهاب نيز محوطه‌هاي تاريخي استان هستند و جزءجزء اين آثار گوياي تاريخ اين سرزمين كهن است.

در اين ميان سراب نيلوفر از جذابيت‌هاي خاصي برخوردار است. اين سراب در 14 كيلومتري شمال غربي شهر كرمانشاه در ابتداي منطقه سنجابي و در دامنه كوه كماجار واقع شده است . ا

سراب نيلوفر به صورت استخر وسيعي است كه مملو از گل هاي نيلوفر است كه غنچه ها و برگ هاي آن سر از آب برآورده و سطح وسيعي از سراب را مي پوشاند .

اين سراب ظرفيت بهره ‌دهي آب فراوان دارد و براي پرورش ماهي نيز مناسب است . در سال هاي اخير جهت رفاه بازديدكنندگان در اطراف اين سراب تأسيسات و پاركي احداث شده است .

پارك جنگلي طاق بستان

اين پارك در حاشيه شمالي شهر كرمانشاه و در دامنه كوه پرآو قرار دارد . عناصر طبيعي چون كوهستان ، چشمه ، فضاي سبز و درياچه هاي مصنوعي ، وجود نقش برجسته‌هايي از دوره ساساني در كنار زيبايي هاي طبيعي آن، محيط جذاب و ديدني را به وجود آورده است .

به علت موقعيت طبيعي و آب و هواي معتدل، اين محل مورد توجه پادشاهان ساساني قرار گرفته و آنجا را براي تفريح و شكار گاه سلطنتي خود انتخاب كرده‌اند، به طوريكه در دوطرف ايوان بزرگ طاق بستان، صحنه‌هاي شكار شاه ساساني حجاري شده است .

اين پارك به علت امكانات تفريحي و آثار تاريخي يكي از پرجاذبه‌ترين مناطق شهرستان كرمانشاه محسوب مي‌شود

منطقه ريجاب و بان زرده

يكي از مناطق زيباي استان كرمانشاه منطقه ريجاب و بان زرده است كه در 120 كيلومتري شمال غربي شهرستان كرمانشاه واقع شده است .

اطراف اين منطقه به وسيله كوه‌هاي سر به فلك كشيده دالاهو محصور شده است . اين كوه‌ها داراي قللي برفگير بوده كه دامنه هاي آن به وسيله جنگل پوشيده شده است .

رودخانه زيباي سراب ريجاب كه سرچشمه رودخانه الوند مي‌باشد، در اين منطقه جريان مي‌يابد . دره‌هاي اين منطقه به وسيله درختان انجير و گردو پوشيده شده كه هر سال مورد بازديد گردشگران قرار مي گيرند.

هم‌چنين حضور آثار تاريخي قلعه يزدگرد و زيارتگاه بابايادگار و ابودجانه بر زيبايي هاي اين منطقه افزوده است .

كرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، پاوه، ثلاث باباجاني، جوانرود، سرپل ذهاب، سنقر كليايي، صحنه، كنگاور،‌ گيلان غرب و هرسين از جمله شهرهاي تاريخي و جاذب اين استان هستند كه با سفر به اين نقاط مي‌توان آثار تاريخي و طبيعي بسياري را مشاهده كرد و از امكانات اين مناطق بهره‌مند شد.

«سوغات»

چاقو، ‌گليم، جاجيم، نمد، گيوه، موج، قالي، خرما، شيريني (كاك و نان برنجي)، روغن كرمانشاهي، پارچه‌هاي زربافت، چيغ، ظروف قلم‌زني، نان شكري، نان برنجي و خرمايي و سجاده سوغات كرمانشاه است.

امكانات رفاهي كرمانشاه عبارتند از:

هتل آزادگان (4 ستاره) ، هتل بيستون (3 ستاره) ، هتل رسالت (2 ستاره) ، هتل سروش (2وستاره) ، هتل راه كربلا (2 ستاره) ، هتل آزادي (1 ستاره) و هتل معراج (1 ستاره)

به اين ترتيب كرمانشاه، اين استان غربي كشور كه برخوردار از هزاران جاذبه بي‌نظير طبيعي و فرهنگي است مي‌تواند در ايام نوروز مقصد سفر هم وطنان بوده و آن‌ها با سفر به كرمانشاه نوروزي به يادماندني را تجربه كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha