• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8905-02975
  • خبرنگار : 71133

در ديدار بقايي با قائم‌مقام وزير گردشگري برزيل تأكيد شد: لزوم برقراري خط پروازي بين ايران و برزيل

در ديدار بقايي با قائم‌مقام وزير گردشگري برزيل تأكيد شد:
لزوم برقراري خط پروازي بين ايران و برزيل

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حاشيه‌ي برگزاري نشست كميته‌ي ميراث جهاني با امضاي تفاهم‌نامه‌اي با قائم‌مقام وزير گردشگري برزيل، بر لزوم برقراري ارتباط گسترده در زمينه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي براساس توسعه‌ي صنعت گردشگري بين دو كشور تأكيد كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به اجلاس يونسكو در برزيل، حميد بقايي در ديدار با ماريو آگوستو لوپز مويسز به قابليت‌هاي ويژه‌ي گردشگري در ايران اشاره كرد و گفت: شهرهايي در ايران مانند مشهد، اصفهان و شيراز گاهي در يك دوره‌ي زماني كوتاه و خاص بيش از پنج‌ميليون مسافر دارند.

وي ادامه داد: همين موارد، ميزان آمادگي ايران را براي پذيرش گردشگران خارجي نشان مي‌دهد. برزيل هم مي‌تواند يكي از كشورهايي باشد كه مردم آن مقصد اصلي گردشگري خود را ايران قرار مي‌دهند.

بقايي بيان كرد: جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند پذيراي سرمايه‌گذاران برزيلي در انواع و شاخه‌هاي مختلف گردشگري، بخصوص در زمينه‌ي توسعه‌ي زيرساخت‌هاي گردشگري باشد. ايران در سال‌هاي اخير روابط بسيار مناسب و تعيين‌كننده‌اي با سازمان جهاني جهان‌گردي برقرار كرده است و همكاري‌هاي گسترده‌اي با اين سازمان جهاني در زمينه‌هاي مختلف دارد.

وي گفت: ايران مطالعات تخصصي گسترده‌اي را در زمينه‌هاي مختلف گردشگري داشته كه از جمله‌ي آن‌ها بحث‌هاي جدي در زمينه‌ي تعيين محورهاي گردشگري و مسيرهاي گردشگري است. برزيل هم مي‌تواند از تجربه‌هاي ايران در اين حوزه با توجه به داشتن جاذبه‌هاي متعدد بهره بگيرد.

معاون رييس‌جمهور با اشاره به پيشنهاد برقراري خط مستقيم پروازي بين ايران و برزيل، اظهار كرد: اين موضوع يك مشكل اساسي بوده و ارتباطات بين دو كشور را با مانع روبه‌رو كرده است. برقراري خط مستقيم پروازي بين دو كشور يك ضرورت غيرقابل انكار است كه بايد به‌صورت ويژه و دقيق بررسي و شرايط اجراي آن فراهم شود.

بقايي تأكيد كرد: به هر حال، ارتباطات گردشگري دو كشور چندان گسترده نبوده و يكي از دلايل عمده‌ي آن نبود خط پروازي مستقيم بين ايران و برزيل است؛ اما با توجه به ارتباط ويژه و دوستانه بين دو كشور، وقت آن رسيده است كه به چنين موضوعي به‌شكل گسترده انديشيده شود.

وي افزود: ما آمادگي داريم، از طريق شركت هواپيمايي كيش‌اير برقراري اين خط مستقيم هوايي به برزيل و برعكس را پي‌گيري كنيم، بخصوص اين‌كه در گام نخست اين آمادگي وجود دارد كه پنج فروند هواپيماي ساخت برزيل به‌منظور استفاده در پروازهاي داخلي و خارجي خريده شود.

مويسز ـ قائم‌مقام وزارت گردشگري برزيل ـ نيز در اين ديدار به رشد قابل توجه گردشگري داخلي برزيل اشاره كرد كه در چند سال اخير از 24ميليون نفر در سال به 55ميليون نفر رسيده است و گفت: از پيشنهاد شما براي ايجاد خط هوايي مستقيم استقبال مي‌كنيم، برقراري اين خط هوايي اهميت فراواني دارد و ضروري است به‌شكل جدي از منظر تجاري و اقتصادي به آن توجه شود.

وي ادامه داد: برقراري اين خط پروازي نقش بسيار مؤثري در گسترش و افزايش ارتباطات بين دو كشور ايفا خواهد كرد. نخستين گام براي اين منظور نيز مي‌تواند امضاي تفاهم‌نامه‌ي خدمات هوايي بين ايران و برزيل باشد كه بي‌ترديد مقدمه‌اي براي ايجاد خط مستقيم است.

مويسز با استقبال از دعوت بقايي براي حضور در ايران، اعلام كرد: در شش‌ماه آينده، هيأتي عالي‌رتبه از برزيل سفري به ايران خواهد داشت. در اين سفر، نكات و موضوع‌هاي مطرح‌شده به‌صورت جدي‌تري بررسي خواهد شد.

در پايان اين ديدار كه در وزارت گردشگري برزيل برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ي گردشگري در 12 ماده ميان ايران و برزيل به امضا رسيد.

از جمله موارد مطرح‌شده در اين تفاهم‌نامه مي‌توان به تسهيل تبادل آمار و اسناد مربوط به گردشگري و اطلاعات مستقيم در ارتباط با اين سند، شركت فعال در نمايشگاه‌ها، كنفرانس‌ها و ديگر برنامه‌ها با هدف ارتقاي گردشگري بين دو كشور، تسهيل اطلاعات جذب گردشگران دو طرف از طريق تضمين ديدارهاي متقابل ميان اصحاب رسانه، آژانس‌هاي مسافربري و تورگردان‌ها، تسهيل در ورود و خروج اسناد و موارد مربوط به ارتقاي گردشگري دو كشور، حمايت ويژه و تشويق سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و عمومي دو كشور در زمينه‌ي گردشگري، فراهم‌آوري شرايط ويژه براي تربيت متخصصان گردشگري، افزايش همكاري‌هاي فني گردشگري بين دو كشور و تشكيل كميته‌ي مشترك دو كشور براي طراحي برنامه‌ي كاري و عملياتي اشاره كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha