• چهارشنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91062213107
  • خبرنگار : 71461

فريضه امر به معروف و نهي از منكر به فراموشي سپرده شده است

فريضه امر به معروف و نهي از منكر به فراموشي سپرده شده است

يك استاد دانشگاه گفت: يكي از واجباتي كه در دين اسلام تاكيد زيادي بر آن شده مساله امر به معروف و نهي از منكر است كه معروف يعني كاري كه از نظر شرع خوب و مهم تلقي مي‌شود و منكر يعني هر كار زشتي كه جامعه و عقل سليم آن را نهي مي‌كند.

يك استاد دانشگاه گفت: يكي از واجباتي كه در دين اسلام تاكيد زيادي بر آن شده مساله امر به معروف و نهي از منكر است كه معروف يعني كاري كه از نظر شرع خوب و مهم تلقي مي‌شود و منكر يعني هر كار زشتي كه جامعه و عقل سليم آن را نهي مي‌كند.

مريم محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه «جاي اجراي فريضه امر به معروف و نهي از منكر در جامعه ما خالي است» اظهار كرد: اين مساله فقط مربوط به دين و مذهب نيست، بلكه يك پديده عقلاني است، حتي كساني كه خيلي مقيد نيستند دوست دارند كه امنيت خود و خانواده خود را حفظ كنند و اين پديده گاهي با امر به معروف و نهي از منكر امكان‌پذير است.

وي افزود: اين امر به قدري مهم است كه تمام اعمال خوب در يك كفه ترازو و امر به معروف و نهي از منكر در يك كفه ديگر قرار مي‌گيرد و آنچه كه به جامعه و اعضاي آن ارزش و امنيت مي‌دهد پرداختن به اين امر مهم است.

اين مشاور حوزه و دانشگاه با بيان اين‌كه «اين مسئله در جامعه ما جا نيفتاده است» خاطرنشان كرد: در جامعه ما خيلي از مواقع آمران به معروف و يا ناهيان از منكر مطابق دستورات دين عمل نمي‌كنند و به همين دليل هم موج منفي در جامعه زياد مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه «براي هر كاري ما بايد مبناي آن را بدانيم» افزود: متاسفانه هيچ فرهنگ‌سازي و مقدمه‌سازي در اين مسئله نشده شايد ما ساير واجبات مثل نماز و روزه را انجام دهيم، اما اگر به اين مقوله اهميت ندهيم ساير كارها مثل يك ساختماني كه نماي زيبا دارد ولي اصولي ساخته نشده سريع خراب مي‌‌شود بنابراين بايد گفت مهم‌ترين مساله‌اي كه به فراموشي سپرده شده همين پديده امر به معروف و نهي از منكر است.

محمودزاده عنوان كرد: هر وقت نيكوكار به فعل گنهكار راضي شود خودش هم ضرر مي‌كند، يك خانواده مذهبي نبايد فقط به فكر خود و بچه‌هاي خود باشد زيرا اين بچه‌ها در آموزش و پرورش همين جامعه درس مي‌خواند و در همين جامعه رفت وآمد مي‌كنند و اگر منكري رواج پيدا كند دامن فرد مذهبي و خانواده او را هم مي‌گيرد.

اين استاد دانشگاه در ادامه به نقش تمامي افراد و ارگان‌هاي جامعه در اجراي امر به معروف و نهي از منكر اشاره كرد و گفت: بايد در تمامي سازمان‌ها و ارگان‌ها هماهنگي بوجود بيايد بايد تشكيلاتي عمل كنيم و از برنامه‌هاي واحد استفاده كنيم و صدا و سيما و رسانه‌هاي ديگر، اين فرهنگ را در جامعه پرورش و مبناسازي كنند.

وي افزود: گاهي اوقات يكسري از افراد به اين فرهنگ‌سازي‌ها عمل نمي‌كنند و اهميت نمي‌دهند كه بايد با شيوه ديگر وارد شويم كه شامل سه مرحله مي‌‌شود اول، تذكر‌ لساني با زباني لين و آرام، دوم از طريق اعضا و جوارح و سوم با نگاه خود بفهمانيم كه فرد كار غلطي مي‌كند و اين كار را ديگر تكرار نكند.

محمودزاده گفت: ما بهترين امت‌ها هستيم زيرا پديده امر به معروف و نهي از منكر را داريم، ولي طبق سخن حضرت علي(ع) شخصي كه امر به معروف و نهي از منكر را ترك كند مانند مرده‌اي است در ميان زندگان.

وي تصريح كرد: افراد به خودي خود نفس پاكي دارند اما بايد براي آنها فرهنگ‌سازي شود و در اين فرهنگ‌سازي و تذكر دادن‌ها هم به شخصيت افراد توهين نشود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha