• دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۱ / ۰۶:۴۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91072415306
  • خبرنگار : 71461

شیوه‌های اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه صحیح نیست

شیوه‌های اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه صحیح نیست

یک استاد حوزه علمیه با بیان این‌که «جامعه اسلامی ملزم به رعایت عدالت است» گفت: عدالت زمانی برقرار می‌شود که هر چیزی سر جای خود قرار گیرد و در صورت عدم برقراری عدالت، منکرات در جامعه زیاد خواهد شد.

یک استاد حوزه علمیه با بیان این‌که «جامعه اسلامی ملزم به رعایت عدالت است» گفت: عدالت زمانی برقرار می‌شود که هر چیزی سر جای خود قرار گیرد و در صورت عدم برقراری عدالت، منکرات در جامعه زیاد خواهد شد.

هما زرشناس در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: هرگاه انجام فریضه مهم و موثر امر به معروف و نهی از منکر را به عهده یکدیگر بیندازیم عذاب الهی را برای خود مهیا کرده‌ایم و این عذاب به هر نوعی می‌تواند باشد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در تمام متون دینی چه شیعی و چه سنی نقل شده که اگر می‌خواهید همواره مورد رحمت خداوند باشید امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکنید چراکه اگر این مساله به فراموشی سپرده شود، حتی افراد مومن هم شامل رحمت الهی نمی‌شوند زیرا برای نشر اسلام کاری نکرده‌اند.

وی با بیان این‌که «ما از بهترین امت‌ها هستیم و بهترین دین را داریم» خاطرنشان کرد:‌ اگر امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه اجرا کنیم همواره می‌توانیم جامعه سالمی داشته باشیم، اگر دلمان برای جامعه نسوزد زندگی سخت می‌شود باید معروفاتی مثل احترام متقابل، لقمه حلال و رعایت حق دیگران را در جامعه پرورش بدهیم، همان‌طور که به عبادت و یاد خدا امر شده‌ایم این خود نیز یک عبادت بزرگ است.

زرشناس در ادامه با اشاره به این‌که «نباید بگذاریم جامعه به گناه آلوده شود چراکه گناه باعث می‌شود قلب انسان بمیرد» افزود: ناهیان از منکر جزء نجات دهندگان این قلب‌ها هستند، وقتی کسی در جامعه منکری را دید باید نبض ایمانش بزند و ارزش‌های ملی و مذهبی را در جامعه ترویج دهد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بیشتر افراد معروفات و منکرات را می‌شناسند، اما شیوه‌هایی که در جامعه برای ترویج آن به کار می‌رود صحیح نیست.

وی افزود: ما همان‌گونه که برای تربیت فرزندان خود از یک روش روان‌شناسی استفاده می‌کنیم باید برای برقراری امر خداوند هم در جامعه از محبت و زبان لین استفاده کنیم تا افراد و جوانان جامعه جذب شوند و همانند پدر و مادر تمام محبت خود را نثار جامعه کنیم تا دین پرورش یابد.

زرشناس ادامه داد: باید روش‌های خود را اصلاح کنیم فقط در جلسات راجع به اینگونه موضوعات صحبت نکنیم بلکه آن را گسترش دهیم به هر صورت که امکان دارد و به جای سرزنش کردن، احتیاجات جامعه را برآورده کنیم و محبت کردن را یاد بگیریم.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که «محبت بهترین راه‌حل است» گفت: رفتار محبت‌آمیز کردن نه تنها دیگران را متاثر می‌کند بلکه باعث می‌شود هیچ‌گاه به سمت آن منکر نروند.

زرشناس در پایان تاکید کرد: باید با عمل به سیره پیامبر (ص) روش‌ها را در جامعه تصحیح کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha