• شنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95110905734
  • منبع : نمایندگی خوزستان

اینجا اهواز؛ حال همه ما خاک است...

اینجا اهواز؛ حال همه ما خاک است...

ایسنا/خوزستان از آسمان اهواز، از صبح جمعه هشتم بهمن ماه خاک بارید و خاک؛ تا برای مردم این شهر تجربه تلخ و هولناک طوفان‌های خاکی بهمن 93 دوباره تداعی شود.

رنگ‌های سرخ و قهوه‌ای زمینه پنجره خانه اهوازی‌ها شده. مردم اهواز در صبح زمستانی خود به جای شنیدن صدای باران و بوی خاک نم خورده، صدای باد و طوفان را شنیدند و خاک خشک را نفس کشیدند.

درب خانه‌ها که باز می‌شود، خاک است که به این سو و آن سوی خانه‌های اهوازی‌ها سرک می‌کشد تا چشم‌های مردم، ناامید از دیدن باران، سرد و دل‌ها از تکرار روزهای سخت طوفان خاک بهمن 93 هراسان شود. نفس، واژه‌ای است که از صبح دیروز بار دیگر در کلانشهر اهواز  دست نیافتنی می‌نمود.

ساعت 12 ظهر بود که بحران پدیده گرد و غبار در این شهر خاک‌زده با خاموش شدن چراغ خانه‌ها و قطعی برق در هوای سرد بهمن ماه شکل دیگری به خود گرفت و تاریکی محض را به خانه‌ها هدیه داد.

از آنجا که به دلیل فشار کم آب در بسیاری از مناطق، مردم ناگزیر به استفاده از انواع و اقسام پمپ‌های برقی هستند، قطعی برق موجب شد که آب هم در مناطق مختلف سراسر شهر اهواز قطع شود.

پدیده گرد و خاک این بار اما به طور بی‌سابقه‌ای موجب لغو نماز جمعه در اهواز شد.

بیماران تنفسی و سالمندان باز هم خاک را به جای اکسیژن نفس کشیدند و باز هم شاهد جنگ فرسایشی ریه‌های ناسالم خود با طوفان گرد و غبار بودند.

مردم خاک‌زده اهواز مایوس از غبار تدبیر و ابتکار مسئولان، باز هم روی شیشه‌های  خاک گرفته خودروهای خود یادداشت نوشتند: "اهواز هوا ندارد"، "حال همه ما خاک است" و... و در تلاش برای شنیده شدن فریاد خاکی‌شان، تصاویری از این یادداشت‌ها را در صفحات مجازی خود منتشر کردند.

کاربران اهوازی ناامید از بهبود شرایط و در اعتراض به وقوع دوباره پدیده ریزگردها به صفحه اینستاگرام رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مراجعه کردند و نظرات گلایه‌آمیز خود را نوشتند؛ هشتگ "چرا فکری به حال اهواز نمی‌کنید"، "ایران فقط تهران نیست" و "گرد و خاک با خوزستان کاری کرد که 8 سال جنگ تحمیلی نکرد" برخی از نظرات کاربران اهوازی در صفحه اینستاگرام معصومه ابتکار بود.

بهمن ماه 93 بود که با وقوع طوفان گرد و غبار با غلظت چندین ده برابر بیشتر از حدمجاز، کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار تشکیل شد و برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفت که بنا به گفته اعضای کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار خوزستان؛ به علت عدم تحقق اعتبارات، بسیاری از این برنامه‌ها به اجرا نرسید.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در آخرین سفر خود به استان خوزستان در تابستان امسال در گفت‌وگوی زنده با سیمای خوزستان از اقدامات مثبتی سخن گفت که آثار مثبت آن مشهود بوده است؛ اظهاراتی که با اعتراض برخی مردم خوزستان مواجه شد.

باید دید آیا  وعده‌های دولت در زمینه کاهش پدیده گرد و غبار عملی خواهد شد و آیا هوای پاک به عنوان مطالبه اصلی مردم  اهواز که در منشور حقوق شهروندی نیز ذکر شده، محقق می‌شود؟

یادداشت از: رضوان باقری بابااحمدی، خبرنگار ایسنای خوزستان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha