علی اوسط هاشمی روز چهارشنبه ۲۱ خرداد در حاشیه بازدید از کارگاههای مهارتی مرکز تربیت مربی و پژوهشهای سازمان فنی و حرفهای کشور در کرج، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: علی رغم اینکه این مرکز آموزشی دارای حدود ۱۸ دپارتمان تخصصی است اما نتوانسته خود را با تکنولوژی به روز و تقاضای بازار منطبق کند.
به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه به روزرسانی تجهیزات و امکانات این مجموعه باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: این اتفاق باید در بازه زمانی مناسب و بر اساس نیازهای موجود صورت بگیرد.
وی افزود: با نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید باید بیش از پیش به برونگرا و درونزا بودن اقتصاد آن هم در شرایط سخت تحریم توجه کنیم.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور با اشاره به رویکرد این سازمان برای حرکت مرکز تربیت مربی در مسیر تحقق شعار امسال گفت: مرکز تربیت مربی نقش جریان سازی در سیستم فنی و حرفه ای کشور دارد به همین دلیل باید از ظرفیتهای آن برای تحقق شعار سال بهره ببریم.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۵۸۰۰ مربی سازمان فنی و حرفه ای و ۱۲ هزار و ۷۰۰ مربی آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در کشور فعالیت دارند که سازمانها و شرکتهای تولیدی نیاز خود را از طریق توان و تخصص این افراد مهارت دیده برطرف می کنند.
به گفته اوسط هاشمی حرکت به سوی بازسازی، بازنگری و بروزرسانی در مجموعه های مهارتی برای معنا دادن به حقوق شهروندی مهم است و این اراده اکنون وجود دارد تا سهم مهارت متناسب با وزن تاریخی آن مورد عنایت سازمان بودجه و برنامه کشور قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بنا شده پایه ریزی خوبی در برنامه هفتم توسعه کشور صورت گیرد تا مهارت به وزن خود دست پیدا کند، افزود: مهارت آموزی باید یک گفتمان ملی تبدیل شود.
این مسئول اضافه کرد: این ضعف ما بوده و نگاه توسعه ای به مهارت محوری هنوز عملیاتی نشده و طی دهه های قبل نگاهها به سوی مسیر دانشگاهی و کسب مدرک آن بوده است.
وی با تاکید بر اینکه امروز جامعه به نیروی توانمند نیاز دارد، گفت: در این میان ارتباط بازار ما با وجود ارتباط با ۱۳ تا ۱۴ اتاق بازرگانی استان ها با خلاء روبرو است، در حالی که هر جا نیروی مهارتی باشد از بیکاری سخن به میان نخواهد آمد.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: ما نیز مانند کشورهای توسعه یافته باید زمان انتظار دانش آموختگانمان برای خدمت به جامعه را از سه یا چهار سال به پنج تا شش ماه تنزل دهیم و برای این کار مهارت آنها را ارتقا دهیم.
وی اظهار کرد: بدون شک با توانمند سازی و مهارت آموزی و استعداد یابی درست و قابلیت افراد به راحتی شکوفا میشود.
وی با بیان اینکه به تمامی مراکز فنی و حرفه ای استانی مشتمل بر مراکز ثابت دولتی و آزاد ابلاغ کردهایم که مجوز دارند تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی همانند سایر دانشگاهها، مدارس و موسسات آموزشی برای آغاز فعالیتهای مهارتی اقدام کنند.
وی در ادامه در نشست با مدیران سازمان فنی و حرفهای که در مرکز تربیت مربی و پژوهشهای سازمان فنی و حرفهای کشور برگزار شد، اظهار کرد: سازمان فنی و حرفهای با بسیج نیروهای خود میتواند جریان و موجی جدید در کشور ایجاد کند.
وی با اشاره با اینکه ۵۰ درصد کارآموزان مراکز فنی و حرفهای سراسر کشور از فارغ التحصیلان مراکز دانشگاهی هستند، گفت: حدود 5706 کارگاه آموزشی فنی و حرفهای در کشور وجود دارد.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور ابراز امیدواری کرج که رتبه بندی مربیان سازمان فنی و حرفهای کشور مورد توجه قرار گیرد، گفت: مهارت آموزی لازمه جهش تولید و توسعه است.
اوسط هاشمی با تاکید بر اینکه در نظام استخدامی هنوز مهارت ارتقا پیدا نکرده است، گفت: در نظام استخدامی نگاهها به جای مهارت به مدرک دانشگاهی است.
وی با اشاره به اینکه سرمایههای بخش خصوصی و دولتی برای ارتقای مهارت آموزی شناسایی میشود، گفت: بیش از چهار میلیون کشاورز در کشور وجود دارد که نقش آفرین و مولد هستند این حوزه نیازمند مهارت آموزی است.
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه مراکز خدمات پس از فروش باید مهارتهای لازم را کسب کنند، گفت: برخی کالاهای وارداتی پرمصرف داریم که مراکز ارائه دهنده خدمات پس از فروش آن باید آموزشهای مهارتی لازم را فرا بگیرند.
انتهای پیام
نظرات