• چهارشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99090504027
  • خبرنگار : 50405

در گفت‌وگو با یک تحلیلگر مسائل آمریکا مطرح شد

تحلیلی بر تیم سیاست خارجی بایدن

تحلیلی بر تیم سیاست خارجی بایدن

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: ما نمی‌توانیم از الان بگوییم دولت بایدن مانند دولت اوباما با ایران برخورد می‌کند، ممکن است حتی ما مواضع تندتری را از دولت بایدن نسبت به ایران شاهد باشیم. 

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به معرفی تیم سیاست خارجی بایدن بیان کرد: بایدن و افرادی که او به عنوان اعضای دولتش معرفی کرده است و با سیاست خارجی آمریکا مرتبط هستند، تمرکزشان بر روی بازگشت به دوران بین‌الملل‌گرایی و چندجانبه‌گرایی است. کما اینکه خود بایدن نیز اخیرا عبارت "America is back" را توییت کرد. این بازگشت، بازگشت آمریکا به جامعه جهانی و همکاری‌های گسترده با متحدان، تشکیل ائتلاف‌های بزرگ، تقویت نهادهای بین‌المللی و حل و فصل مشکلات از طریق تعامل با متحدان و نزدیکان آمریکا می‌باشد. این هدفی است که جو بایدن اعلام کرده است. 

وی افزود: از بین افرادی که بایدن به عنوان اعضای دولتش اعلام کرده است، جان کری چهره شاخص این تفکر است و چهار سال وزیر امور خارجه ایالات متحده بوده است. همچنین آنتونی بلینکن که به عنوان وزیر امور خارجه بایدن معرفی شده و جیک سالیوان نیز که بایدن او را به عنوان مشاور امنیت ملی دولتش معرفی کرده است، هر دو از معاونین و مشاورین جان کری بوده‌اند. 

این تحلیلگر مسائل آمریکا ادامه داد: این سه نفر به همراه خود جو بایدن که سال‌ها رئیس کمیته روابط خارجه مجلس سنا بوده است، تاکید دارند که آن سیاستی که در دولت ترامپ ذیل شعار "America first" در پیش گرفته شده بود، کنار گذاشته شود. سیاستی که ملی‌گرایی افراطی را ترویج می‌کرد و موجب خروج آمریکا از پیمان‌های بین‌المللی و توافقات دوجانبه و چندجانبه شد و تنش‌هایی را در روابط آمریکا با متحدین خود در اروپا و آسیا به وجود آورده بود. 

ابوالفتح با بیان اینکه هنوز جای تردید است که آیا این سیاست‌های بایدن می‌توانند تحقق پیدا کنند یا نه، خاطرنشان کرد: خود جو بایدن گفته است که دولت من دولت سوم باراک اوباما نیست و جهان عوض شده است‌. منظور بایدن این بوده است که آن رویکرد بین‌الملل‌گرایی گسترده و افراطی که در دولت اوباما وجود داشت، در دولت بایدن نخواهد بود، زیرا جهان دیگر آن جهانی نیست که آمریکا بتواند در جایگاه رهبری بنشیند. رقبای قدرتمندی در این خصوص برای آمریکا ظهور کرده‌اند و بسیاری از کشورها در حال جدا کردن راه خود از ایالات متحده هستند و این شرایط دیگر به گونه‌ای نیست که آمریکایی‌ها تصور کنند ممکن است اوضاع به ۱۰، ۱۵ سال پیش برگردد. 

وی عنوان کرد: ما در مورد دولت اوباما همه چیز را می‌دانیم؛ چراکه دولتی بود که در گذشته روی کار بود و خیلی راحت می‌توانیم عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم. اما دولت بایدن هنوز مستقر نشده است و افرادی که او به عنوان اعضای دولتش معرفی کرده است، هنوز تاییدیه سنا را نگرفته‌اند و هنوز در مقام یک عضو رسمی دولت آمریکا اظهار نظر نکرده‌اند. یعنی این افراد و خود بایدن در حالی پیش از این و در دوران ریاست جمهور ترامپ در مورد ایران و برجام صحبت می‌کردند، که در مقام تصمیم‌گیر در آمریکا قرار نداشتند، لذا ما باید صبر کنیم و ببینیم پس از تشکیل دولت بایدن، بلینکن در مقام وزیر امور خارجه و سالیوان در مقام مشاور امنیت ملی آمریکا چه خواهند گفت و آن وقت در این مورد قضاوت کنیم. 

این تحلیلگر مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه ایران، آمریکا و جهان نسبت به سال ۲۰۱۵ تغییر کرده‌اند، اظهار کرد: بنابراین ما با شرایطی متفاوت مواجه هستیم که این شرایط رویکردهایی متفاوت را هم از طرف ایران و هم از طرف آمریکا و هم از طرف بازیگران ثالث ذی‌نفع در رابطه ایران و آمریکا، می‌طلبد. لذا ما نمی‌توانیم از الآن بگوییم دولت بایدن مانند دولت اوباما با جمهوری اسلامی برخورد می‌کند. ممکن است حتی ما مواضع تندتری را از دولت بایدن نسبت به ایران شاهد باشیم. 

ابوالفتح با بیان اینکه برگشت آمریکا به برجام تصمیمی است که ایالات متحده اتخاذ می‌کند، تصریح کرد: در ایران رئیس جمهور و وزیر امور خارجه اعلام کرده‌اند که اگر آمریکا به تعهدات خود برگردد، ایران هم به تعهدات خود عمل خواهد کرد. این را به صورت رسمی و آشکار آقای ظریف اعلام کرد و گفت حتی اگر آمریکا نمی‌خواهد به برجام برگردد، می‌تواند فقط قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا کند و ما هم به تعهدات برجامی خود عمل می‌کنیم. 

وی ادامه داد: بنابراین الان تصمیم‌گیری بر عهده آمریکا است که اگر حاضر است قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا بکند که این به معنای تعلیق تمام تحریم‌های هسته‌ای ایران است، ایران هم طبق چیزی که اعلام کرده است، حاضر است در ازای آن به تعهدات برجامی خود عمل کند. این حرفی است که تا به الان زده شده و من نیز فکر می‌کنم که اگر آمریکایی‌ها در جهت تغییر رفتارشان اقدام عملی انجام دهند، حتما با تغییر رفتار متقابل و متناسب از طرف ایران مواجه خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha