• پنجشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403022014282
  • خبرنگار : 50214

مدیر کل حج و زیارت استان یزد:

۳۱۳۰ زائر یزدی اواسط خردادماه عازم سرزمین وحی می‌شوند

۳۱۳۰ زائر یزدی اواسط خردادماه عازم سرزمین وحی می‌شوند

ایسنا/یزد مدیر کل حج و زیارت استان یزد اعلام کرد: امسال سه هزار و ۱۳۰ زائر در قالب ۲۳ کاروان طی ۱۳ پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی از فرودگاه شهید صدوقی یزد به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

«علی اشرف» امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه به مناسبت فرارسیدن هفته حج در نشست با خبرنگاران ضمن بیان این که زائران یزدی شامل ۱۳۸۷ نفر مرد و ۱۷۴۳ نفر زائران زن هستند، گفت: کوچکترین زائر امسال استان دختری ۷ ساله و مسن‌ترین زائر نیز مردی ۹۴ ساله هستند.

وی از استقرار دو مجموعه از عوامل ثابت به استان یزد در هتل‌های مدینه و مکه، عنوان کرد: هر چند تاریخ اعزام‌های استان قطعی نیست ولی پیش بینی ما ۱۳ تا ۱۷ خردادماه تعیین شده است و پیش بینی می‌‎شود حدود ۳۷ روز این سفر به طول انجامد.

اشرف بیان کرد: امسال در بحث حمل و نقل درون شهری از قطارهای بین شهری بین مدینه و مکه انجام خواهد شد و در رابطه با اسکان زائران نیز واحدهای متنوعی به استان یزد تعلق گرفته است و قیمت‌ها نیز بر همین اساس اعمال خواهد شد.

وی با بیان این که مسکن‌ها برای مدت دو ماه اجرا شده و نزدیک به حرم نیستند، افزود: مسکن‌های نزدیک به حرم یکسری آسیب‌ها از جمله به موقع ارائه نشدن خدمات به زائران دارند.   

وی ضمن اشاره به این که زائران استان بعضاً با یک سرویس و برخی از طریق دو سرویس تا حرم فاصله دارند، پیشنهاد کرد با توجه به ازدحام موسم حج در این ایام، زوار پیاده روی را تمرین کنند.

مدیر کل حج و زیارت استان یادآور شد: دو آشپزخانه مجهز در مدینه و دو مجموعه آشپزخانه‌ای نیز در مکه مکرمه، وظیفه طبخ غذا برای زائران را برعهده دارند و نوع و کیفیت غذا برای تمام زائران یکسان است.

وی با بیان این که زوار یزدی مدینه اول هستند، زائران استان به مدت شش روز در مدینه حضور دارند و سپس راهی مکه برای مراسم حج می‌‎شوند.

اعزام ۳۳ روحانی، معین و معینه یزد به حج

حجت الاسلام «علی حبیبیان» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت یزد اظهار کرد: از اول ذیقعده به مدت یک هفته به عنوان هفته حج نامیده شده و در استان یزد به تبع کشور، مراسمی را داریم که از آن جمله می‌توان به غبارروبی مزار شهدا، دیدار با شهدای حج و همایش حاجیان امسال که فردا از ساعت ۸ تا ۱۱ در ورزشگاه حاجی مهدی شاهدیه برگزار می شود، دیدار با استاندار و نماینده ولی فقیه در استان اشاره کرد.

وی افزود: خوشبختانه در بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت تلاش شده تا مراسم خوبی برای حجاج کشورمان تدارک دیده شود.

حجت الاسلام حبیبیان با ابراز امیدواری نسبت به همراهی زائران برای برگزاری این مراسم به بهترین نحو، اظهار کرد: متاسفانه تبلیغات سوء در دنیا بر علیه ایران و شیعیان وجود دارد ولی امیدواریم با رفتار خوب زائران یزدی و ایرانی شاهد تغییر بیشتر این نگاه باشیم.

وی با بیان این که امسال ۲۳ کاروان استان یزد در قالب کاروان‌های ۹۵، ۱۲۰، ۱۳۵، ۱۶۵ و ۱۸۵ نفره طراحی شده است، گفت: در دو نوع اول کاروان‌ها یک روحانی به همراه هر یک از کاروان‌ها حضور دارند ولی در کاروان‌های ۱۳۵ نفر به بالا بسته به ظرفیت و تعداد بانوان یا یک معینه برخوردار از تحصیلات حوزوی برای رسیدگی به مسائل بانوان زائر یا یک معین به همراه کاروان خواهد بود.

این مسئول اضافه کرد: امسال ۲۳ روحانی، ۵ معینه و چهار معین در کاروان‌های استان یزد در موسم حج حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به مدینه اول بودن زائران استان، گفت: در مجموع ۱۰ جلسه آموزشی تا قبل از اعزام کاروان‌ها برای زائران برگزار می‌شود و امیدواریم زائران با آمادگی در این مراسم حاضر شوند.

اعزام حدود ۱۶ هزار یزدی به عتبات عالیات

«سید شهاب حسینی» مسئول عتبات حج و زیارت استان نیز گفت: در سال گذشته هفت هزار و ۵۰۱ زائر به صورت زمینی و هشت هزار و ۳۷۶ زائر به صورت هوایی از استان یزد به عتبات عالیات اعزام شدند.

وی با بیان این که از ابتدای آبانماه پارسال تعداد پروازهای یزد به سفر عتبات عالیات به  دو پرواز افزایش یافته است، ابراز امیدواری کرد که با استقبال یزدی‌ها، پرواز سوم نیز برای استان تدارک دیده شود.

به گفته وی، هم اکنون پروازهای استان جهت عتبات عالیات در روزهای جمعه و شنبه از فرودگاه یزد به سمت فرودگاه نجف اشرف انجام می‌شود و قیمت امسال برای سفر به عتبات ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

حسینی عنوان کرد: کیفیت هتل‌های کشور عراق برای زائران یزدی مقبول است و تمام کاروانها در قالب گروه‌های ۴۰ نفری اعزام می‌شوند و سه شهر نجف، کاظمین و کربلا و البته به صورت عبوری شهر سامرا را زیارت می‎کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha