• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403032315963
  • منبع : مطبوعات

داستان ادامه‌دار سیه‌روزی‌های نتانیاهو

داستان ادامه‌دار سیه‌روزی‌های نتانیاهو

  ​​​​​​​پس از حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به اردوگاه النصیرات که با به‌راه انداختن دریای خون میان شهروندان فلسطینی، در نهایت منجر به آزادی چهار اسیر اسرائیلی شد، بنیامین نتانیاهو تلاش کرد با بهره‌برداری از این عملیات از میزان فشارهای داخلی بر کابینه بکاهد، اما نه تنها این رؤیا به واقع بدل نشد، بلکه تنها چند روز پس از اعلام کناره‌گیری دو عضو کابینه جنگ، نخست‌وزیر را به گوشه رینگ برده و در موقعیت بن‌بست سیاسی قرار داد. با این حال این پایان داستان سیه‌روزی‌های «بی‌بی» نیست، چراکه رسانه‌ها از تشدید اختلاف میان مقامات سیاسی و نظامی رژیم بر سر تصویب قانون جذب نیرو در ارتش خبر می‌دهند. 

به گزارش ایسنا، محمدرضا مرادی، کارشناس مسائل غرب آسیا در سرمقاله قدس با این مقدمه نوشت: بنا به گزارش‌ها تصمیم جنجالی کنست (پارلمان اسرائیل) در معافیت سربازی صهیونیست‌های افراطی مذهبی (حریدی‌ها) آتش اختلاف میان نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر جنگ را شعله‌ور کرده و تقابل و دودستگی را در محیط سیاسی رژیم به اوج رسانده است. چالش جدید بیانگر چند واقعیت است. نخست، وضعیت شکننده کابینه کنونی اسرائیل. کابینه ائتلافی متشکل از احزاب راست‏گراست، حزب لیکود که صاحب بیشترین کرسی‌‏های وزارتی است، در انتخابات سال۲۰۱۵ موفق به کسب اکثریت نشد و برای تشکیل دولت ناچار به ائتلاف با احزاب راست‏گرا شد. کابینه نتانیاهو یکدست و یکپارچه‏‌ نیست و همین ائتلافی ‌بودن سبب شد با اختلاف‏‌های درونی متعددی مواجه باشد. کناره‌گیری گانتس و در ادامه، چالش با گالانت جدیدترین نشانه تشدید نارضایتی داخلی بر سر مدیریت بنیامین نتانیاهو در جنگ بیش از هشت ماهه است.
دوم اینکه همین جریان‌های مذهبی کابینه ائتلافی نتانیاهو با لایحه سربازگیری یهودیان ارتدوکس افراطی در ارتش مخالف هستند که این مسئله سبب چالش با احزاب میانه‌روتر شد. با این حال، در شرایط کنونی قانون جذب حریدی‌ها در ارتش به بهانه‌‏ای برای سرشاخ شدن جریان‌های مخالف با حزب لیکود هم تبدیل شده است. معافیت حریدی‌ها از خدمت سربازی حتی در جامعه صهیونیست‌ها چالش‌آفرین شده، به‌طوری که شاهد اعتراض خیابانی پی در پی به این مسئله بودیم. به نظر می‌رسد امتیاز دادن‌های اینچنینی نخست‌وزیر به وزرای تندرو مانند اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی در راستای حفظ کابینه قابل تعریف است.
سومین نکته اینکه پس از کناره‌گیری «گادی آیزنکوت» و «بنی گانتس»، «هیلی تراپر» از حزب اردوگاه اصلی وابسته به گانتس نیز استعفا کرد. خروج گانتس اگرچه کابینه نتانیاهو را در کوتاه مدت و در روزهای پیش رو سرنگون نمی‌کند، ولی نخست‌وزیر را بیشتر به شرکای راست افراطی وابسته خواهد کرد و این یعنی امروز رژیم صهیونیستی با یک کابینه شکننده مواجه است و این شاید بستری برای برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی باشد. با این اوصاف، کابینه توان ایستادگی در برابر هجمه اعتراضات داخلی، شکست‌های مکرر از محور مقاومت و نیز استعفاهای سریالی مقامات را ندارد و نتانیاهو مطمئناً روزهای دشواری را در پیش خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha