با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و فرا رسیدن شب عید، خرید آجیل به یکی از سنتهای همیشگی خانوادههای ایرانی تبدیل شده است، با اینحال بازار آجیل در سالهای اخیر تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی و اقلیمی با نوسانات قیمتی قابل توجهی روبهرو شده است، یکی از مهمترین این عوامل، افزایش نرخ ارز و مشکلات مربوط به تأمین آب برای درختان پسته است که موجب کاهش کیفیت و کمبود عرضه پسته در بازار شده و به همین دلیل قیمت پسته و دیگر اقلام آجیل همچون بادام، فندق و تخمه در آستانه شب عید شاهد افزایش قابل توجهی بوده است.
سیدمسعود بهحق، رئیس اتحادیه برنج و خواروبار اصفهان به ایسنا درباره وضعیت قیمت آجیل در شب عید میگوید: آجیل بهطور کلی جزو کالاهایی است که بیشتر در شبهای عید و شب یلدا مصرف میشود و جزو کالاهای ضروری محسوب نمیشود. قیمت پسته در ماههای ابتدای سال بهویژه ماههای شهریور و مهر ثابت بود و صادرات نیز رونق داشت، حدود ۴۰ روز گذشته یعنی دو ماه اخیر، قیمتها به تدریج افزایش پیدا کردند، این افزایش قیمت بهعلت عواملی همچون کمبود آب(بهعلت قطعی برق) برای درختان پسته و تأثیر آن برکیفیت محصول بوده است و به تبع قیمتها افزایش پیدا کرد.
وی میافزاید: در این مدت، قیمت برخی از انواع پسته همچون پسته اکبری به میزان ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است. در خصوص سایر انواع پسته نیز این افزایش قیمتها مشاهده شد. افزایش قیمتها بهویژه بهدلیل بالا رفتن قیمت دلار و تغییرات اقتصادی دیگر، از جمله مشکلات در تأمین آب و کیفیت پسته اتفاق افتاد، البته برخی اقلام آجیل همچون بادام زمینی که از کشورهای هند وچین وارد میشوند و بادام هندی که واردت آن آزاد شده، همچنین برخی از تخمه گلآفتاب گردانها و تخمههای مرمری که وارداتی هستند، دستخوش نوسانات دلار قرار گرفتهاند.
رئیس اتحادیه برنج و خواروبار اصفهان تصریح میکند: ۹۰ درصد پسته ایران صادراتی است و در حال حاضر با توجه به رقابت با پسته آمریکایی و شرایط جهانی بازار، برخی تجار پسته را بهعنوان حفظ سرمایه نگه میدارند تا از صادرات عقب نمانند، البته این امکان وجود دارد که سال آینده بهدلیل پسته آمریکایی و صادرات با قیمت بالا صرفه اقتصادی برای تجارز نداشته باشد، قیمت این کالا کمی کاهشی شود.
بهحق درباره میزان توزیع آجیل در بازار شب عید میگوید: بهطور کلی، بار در تمامی اقلام در بازار برای شب عید کافی و موجود است، اما مشکل اصلی به قدرت خرید مردم باز میگردد، بهدلیل افزایش قیمت در تمامی اقلام مصرفی از جمله لبنیات، برنج، حبوبات و ترهبار قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و به تبع آن، خرید آجیل در اولویت پایینتری قرار دارد. بهطور معمول مردم اول نیازهای ضروری خود را تأمین میکنند و در نهایت اگر بودجهای باقی بماند، آجیل را خریداری میکنند؛ ازاینرو فروش آجیل در شب عید محدود به یک هفته آخر سال است.
وی با اشاره به نظارتها و بازرسیها در بازار بیان میکند: اتحادیه برنج و خواروبار اصفهان از طریق بازرسان رسمی و بازرسان افتخاری خود و همانند هر ساله با همکاری بازرسی اصناف و تعزیرات بازار و قیمتها را رصد میکنند، در صورتی که شهروندان با افزایش غیرمتعارف قیمتها روبهرو شوند، میتوانند گزارش خود را به بازرسی اصناف ارائه دهند، همچنین شماره تماس اتحادیه برای این موضوع در دسترس عموم است و شهروندان میتوانند از طریق اینترنت آن را پیدا کنند.
رئیس اتحادیه برنج و خواروبار اصفهان درخصوص قیمت و درجه بندی آجیل شب عید اظهار کرد: آجیلها به سه دسته درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم میشوند؛ آجیل درجه یک شامل چهار مغز (پسته، بادام درختی، بادام هندی و فندق) است، قیمتی بین یک میلیون تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان دارد، آجیل درجه دو (شامل پسته، مغز بادام، فندق، بادام هندی، تخم کدو و تخم ژاپنی است)قیمتی بین ۸۰۰ تا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است، همچنین آجیل درجه سه (شامل چهار مغز، تخم کدو، تخم ژاپنی، نخودچی و کشمش) قیمت آن بین ۵۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است.
بهحق میافزاد: تفاوت قیمتها بهدلیل نوع و کیفیت بار و میزان مواد استفادهشده در آن است، برای نمونه برخی مغازهها از پسته اکبری یا کلهقوچی استفاده میکنند که تأثیر بسیاری در قیمتگذاریای آجیل دارند.
انتهای پیام
نظرات