زهرا بهروزآذر، معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهوری، امروز (چهارشنبه ۶ فروردین)، در بازدید از موزه ژئوپارک جهانی قشم، با طرح سوادآموزی مبتنی بر فرهنگ و زیستبوم آشنا شد.
بهروزآذر در این سفر بر اهمیت برنامههای آموزشی مبتنی بر ویژگیهای محلی تأکید کرد و گفت: این نوع آموزشها نه تنها به بهبود فرآیند یادگیری کودکان کمک میکند بلکه نقش مؤثری در ارتقاء هویت فرهنگی و اجتماعی آنها دارد. این بازدید نشاندهنده عزم دولت برای توجه به نیازهای خاص مناطق مختلف کشور و ترویج یادگیری فراگیر است.
وی به ارائه طرح سوادآموزی مبتنی بر فرهنگهای بومی پرداخته و بر اهمیت حفظ این فرهنگها در کنار زبان فارسی تأکید کرد.
بهروزآذر با اشاره به اینکه زبان فارسی نه تنها زبان معیار و عامل وحدت ایرانیان است، بلکه بستر غنی فرهنگهای متنوع کشور نیز به شمار میآید، گفت: با بهرهگیری از این تنوع فرهنگی، میتوانیم فرآیند یادگیری را به گونهای طراحی کنیم که متناسب با ویژگیهای هر منطقه باشد.
وی این نوع برنامهها را نمادی از تعامل سازنده میان آموزش و فرهنگ دانستند و بر ضرورت ترویج این رویکرد در راستای ارتقاء کیفیت آموزشی تأکید کردند.
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اصل ۱۵ قانون اساسی، تأکید کرد: این طرح نه تنها با سیاستهای آموزشی کشور همراستا است، بلکه به غنای فرهنگی و زبانی کودکان نیز کمک شایانی میکند.
وی افزود: ادغام یادگیری زبانهای محلی با زبان فارسی، فرصتی استثنایی برای رشد و شکوفایی هویتی کودکان فراهم میآورد. این رویکرد، نه تنها مهارتهای زبانی آنها را تقویت میکند، بلکه به حفظ و ترویج تنوع فرهنگی در کشور کمک کرده و زمینهساز مشاهده زندگی با رنگ و بویی غنیتر خواهد بود. در دنیای امروز که فرهنگی غنیتر و متنوعتر ارزشمندتر از همیشه است، این طرح میتواند چراغ راهی برای بهبود کیفیت آموزشی و تقویت هویت ملی باشد.
بهروزآذر با ابراز استقبال از این برنامه، بر اهمیت اطلاعرسانی و استفاده از تجربیات موفق آن تأکید و بیان کرد: این مدل آموزشی میتواند به عنوان الگویی ارزشمند برای سایر مناطق دوزبانه کشور مطرح شود.
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده افزود: با همکاری و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، این طرح قابل گسترش به سایر نقاط کشور است و میتواند به ایجاد فرصتهای برابر آموزشی برای تمامی کودکان ایران کمک کند. این رویکرد، نه تنها زمینهساز توسعه آموزشی است، بلکه به تقویت هویت فرهنگی و زبانی کودکان در سراسر کشور نیز یاری میرساند. آیندهسازان کشور باید از امکانات و ظرفیتهای موجود بهرهمند شوند تا از یادگیری مؤثر و جامعی برخوردار شوند و بتوانند در دنیای پُرمسابقه امروز، به خوبی بدرخشند.
به گزارش ایسنا، این طرح نوآورانه که با همکاری ژئوپارک جهانی قشم به اجرا درآمده، با هدف تقویت مهارتهای خواندن و نوشتن کودکان، محتوای آموزشی ویژهای را با الهام از فرهنگ بومی طراحی کرده است.
در این برنامه، از ابزارهایی نظیر تصاویر بزرگ و شلوغ، تصاویر متوالی و کتابهای داستانی تخصصی استفاده میشود تا کودکان بتوانند با کمک روایتگری و بازی، مهارتهای شنیداری و گفتاری خود را تقویت کنند.
این رویکرد نه تنها به یادگیری زبان فارسی کمک میکند، بلکه دنیای جذاب و رنگارنگ قصهها را به آنها معرفی کرده و آمادگی بیشتری برای ورود به دنیای دانش و یادگیری فراهم میآورد. برنامهای که با ایجاد ارتباط میان آموزش و فرهنگ، افقهای جدیدی را برای آینده کودکان به ارمغان میآورد.
انتهای پیام
نظرات