• دوشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1404022215772
  • خبرنگار : 51037

رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان تأکید کرد:

لزوم بازنگری و مطالعه دقیق در حوزه فرهنگ دانشگاه‌ها

لزوم بازنگری و مطالعه دقیق در حوزه فرهنگ دانشگاه‌ها

ایسنا/همدان رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان با اشاره به مشکلات اساسی در حوزه فرهنگ دانشگاه‌ها، بر لزوم بازنگری و مطالعه دقیق‌تر در این زمینه تأکید کرد.

مهدی میرزاپور در نشست هم‌اندیشی آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های استان همدان که در سالن جلسات جهاددانشگاهی همدان برگزار شد، بر ضرورت بازنگری در رویکردهای فرهنگی، توجه به تغییر ذائقه دانشجویان و همچنین رفع کمبودهای نیروی انسانی و بودجه تأکید کرد.

 وی با اشاره به تغییرات نسلی و تفاوت دیدگاه‌های دانشجویان نسبت به دوره‌های گذشته، بیان کرد: یکی از آسیب‌های اصلی، عدم توجه به تغییرات فرهنگی و ذائقه دانشجویان جدید است. بر اساس تجربه زیستی خودم به کارهایی که در گذشته جوابگو بودند، ادامه می‌دهم، اما این رویکرد دیگر کارساز نیست.

رئیس جهاددانشگاهی استان همدان به نتایج یک پژوهش انجام شده در وزارت علوم در دانشگاه‌های دولتی کشور اشاره کرد و گفت: نتایج این پژوهش در دانشگاه‌های استان همدان از جمله دانشگاه سیدجمال و دانشگاه بوعلی سینا نشان می‌دهد که وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان نسبت به تصورات فعلی متفاوت است.

میرزاپور با تأکید بر ضرورت بازنگری در رویکردهای فرهنگی و توجه به تغییر ذائقه دانشجویان، به بررسی چالش‌های اصلی این حوزه پرداخت و افزود: نتایج این پژوهش‌ها به وزارت علوم ارائه خواهد شد و می‌تواند به عنوان الگویی برای برنامه‌ریزی بهتر در سایر دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه فرهنگی، تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان فرهنگی موجود در دانشگاه‌ها تجربه و تخصص کافی ندارند و ماندگاری آن‌ها در این زمینه بسیار پایین است. همچنین بیشتر منابع مالی در حوزه فرهنگ در اولویت آخر قرار می‌گیرد.

 رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان بر لزوم هم‌افزایی و کار مشترک بین دانشگاه‌ها برای حل مشکلات فرهنگی تأکید کرد و افزود: اگر بخواهیم به صورت فردی با این مشکلات برخورد کنیم، خروجی ما همچنان در حد فعلی خواهد بود و نمی‌توانیم تغییرات واقعی را ایجاد کنیم.

میرزاپور نشست پیشنهاد داد و بیان کرد: دانشگاه‌ها باید برای سال آینده برنامه‌های شاخص و کارآمدی را تدوین کنند و بر اساس آن‌ها برای بهبود وضعیت فرهنگی اقدام کنند.

آسیب‌های فرهنگی دانشگاه‌ها ریشه در جامعه دارد؛ از سیگار فروشی تا فقدان برنامه تخصصی

محمدعلی سمواتی، معاون فرهنگی مؤسسه آموزش عالی عمران و توسعه نیز در این نشست با بیان اینکه بسیاری از مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها ریشه در مسائل اجتماعی جامعه دارد بر لزوم توجه به مسائل اجتماعی در کنار مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها تأکید کرد.

وی با تأکید بر ریشه داشتن مشکلات فرهنگی دانشگاه‌ها در مسائل اجتماعی، خواستار توجه به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارائه برنامه‌های تخصصی و کارشناسی شده در دانشگاه‌ها شد و افزود: وظیفه دانشگاه تنها پیشگیری از این آسیب‌هاست و نمی‌تواند به تنهایی این مسائل را حل کند.

سمواتی شریف با اشاره به مشکلات فرهنگی دانشگاه‌ها و بازتاب مسائل اجتماعی برخی از آسیب‌های فرهنگی رایج در دانشگاه‌ها، مانند استفاده از مواد مخدر یا عدم رعایت پوشش مناسب، گفت: این مسائل، ریشه در مسائل اجتماعی جامعه دارند و دانشگاه تنها بخشی از این جامعه است. بنابراین، برای حل این مشکلات، باید به مسائل اجتماعی نیز توجه کرد و مسئولین فرهنگی و اجتماعی جامعه باید در این زمینه نقش فعال‌تری ایفا کنند.

 مدیر فرهنگی موسسه آموزش عالی عمران و توسعه با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید راهکارهای مناسبی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ارائه دهند، پیشنهاد کرد: دانشگاه‌ها از متخصصین روانشناسی، جامعه‌شناسی و علوم تربیتی برای بررسی و آسیب‌شناسی مسائل فرهنگی و ارائه برنامه‌های تخصصی و کارشناسی شده استفاده کنند.

وی افزود: این برنامه‌ها باید با توجه به نیازهای دانشجویان در حوزه‌های مختلف عاطفی، فرهنگی، معیشتی و جسمانی طراحی شوند و هدف آنها، جذب دانشجویان به فعالیت‌های فرهنگی و ایجاد ارتباط مؤثر با آنها باشد.

آسیب‌های فرهنگی دانشگاه‌ها؛ از فقدان تعریف تا تکرار برنامه‌ها و نگاه جنسیتی

مریم ترکاشوند، معاون فرهنگی پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست فقدان تعریف روشن از فرهنگ و فعالیت فرهنگی، تکرار برنامه‌ها، نگاه جنسیتی در برنامه‌ریزی‌ها و عدم توجه به خروجی برنامه‌ها را از چالش‌های اصلی این حوزه برشمرد.

معاون فرهنگی پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه ما بدون داشتن تعریف درستی از فرهنگ و فعالیت فرهنگی نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، گفت: بسیاری از برنامه‌ها با اهداف کوتاه‌مدت و بدون چشم‌انداز روشن اجرا می‌شوند و خروجی مشخصی ندارند.

وی با انتقاد از عدم ارزیابی و سنجش تأثیر فعالیت‌های فرهنگی خواستار بررسی خروجی برنامه‌ها و ارزیابی اثربخشی آنها شد، اظهار کرد: تکرار برنامه‌ها و عدم توجه به ویژگی‌های نسل جدید دانشجویان از دیگر انتقادات مطرح شده بود. 

ترکاشوند با بیان اینکه روش‌ها و نگاه‌ها به فرهنگ از زمان انقلاب تاکنون تغییری نکرده است، تشریح کرد: این در حالیست که ابزارها و شرایط بسیار تغییر کرده است و پیشنهاد این است که برای شناخت بهتر نسل جدید، باید با دانشجویان گفتگو کرد و نیازهای آنها را درک کرد.

معاون فرهنگی پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان همچنین به نگاه جنسیتی در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: تفکیک برنامه‌ها بر اساس جنسیت، خود به تنهایی نوعی آسیب است و لازم است برنامه‌ریزی‌های فراگیر و بدون تفکیک جنسیتی داشته باشیم. 

وی در ادامه به تعدد مراکز تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ و نبود تحقیقات کافی برای شناخت نیازهای دانشجویان اشاره کرد و گفت: لزوم محدود کردن مراکز تصمیم‌گیری و انجام تحقیقات علمی برای برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر بسیار مهم است.  

ترکاشوند با انتقاد از رویکرد تنبیهی در برخورد با ناهنجاری‌ها، گفت: توجه به ریشه‌های مشکلات و ارائه راهکارهای پیشگیرانه به کاهش چالش‌ها و حل آن‌ها کمک می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha