مسلم سلیمانیان در نشست هماندیشی آسیبشناسی فعالیتهای فرهنگی دانشگاههای استان همدان که در سالن جلسات جهاد دانشگاهی برگزار شد، با بیان اینکه بزرگترین آسیب در حوزه فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها، نبود تعریف مشخص از مفهوم فعالیت فرهنگی است، گفت: دانشجویان از همان ابتدای ورود به دانشگاه به طور کامل با برنامههای آموزشی و پژوهشی آشنا هستند اما در حوزه فرهنگی برنامه مدونی وجود ندارد و فعالیتهای فرهنگی به صورت پراکنده و بدون برنامهریزی مشخص انجام میشود.
وی به نبود ابزارهای کنترلی و نظارتی در حوزه فرهنگ دانشگاهها اشاره کرد و افزود: در آموزش و پژوهش، ابزارهای نظارتی و کنترل کننده وجود دارد، اما در حوزه فرهنگ ابزاری برای هدایت و کنترل رفتارهای دانشجویی وجود ندارد.
مدیر فرهنگی اجتماعی دانشگاه سید جمال اسدآبادی با اشاره به کماهمیت شمردن نقش اساتید در فعالیتهای فرهنگی، تصریح کرد: در ارتقای رتبه علمی اساتید، فعالیتهای فرهنگی به میزان اندکی در نظر گرفته میشود و این موضوع باعث میشود اساتید انگیزه کافی برای فعالیت در این حوزه نداشته باشند.
سلیمانیان فقدان معاونت یا مدیر فرهنگی در بسیاری از دانشکدهها را از دیگر مشکلات اساسی برشمرد و این وضعیت را یک ساختار معیوب دانست و گفت: این وضعیت باعث میشود فعالیتهای فرهنگی در سطح دانشکدهها به طور کامل مغفول بماند.
وی با تأکید براینکه معاونت فرهنگی دانشگاه نمیتواند به تنهایی مسئولیت فعالیتهای فرهنگی همه دانشکدهها را بر عهده بگیرد، بیان کرد: برگزاری جلسات دورهای آسیب شناسی فرهنگی با حضور همه ذینفعان، ایجاد برنامههای فرهنگی مشترک در سطح استان، آموزش و توانمندسازی متولیان فرهنگی، همراهی مسئولین دانشگاه در فعالیتهای فرهنگی، توجه بیشتر به نقش اساتید در فعالیتهای فرهنگی در فرآیند ارتقای رتبه علمی در بهبود وضعیت اثر گذار است.
برای تحقق اهداف فرهنگی سرمایهگذاری انجام شود
محدثه بیات، نماینده تامالاختیار معاونت فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه برای تحقق اهداف فرهنگی سرمایهگذاری انجام شود، به حضور افراد غیرمتخصص در معاونتهای فرهنگی دانشگاهها و دستگاههای اجرایی اشاره کرد و آن را امر فرمایشی دانست که به فعالیتهای فرهنگی آسیب میزند.
بیات با بیان اینکه که برای بهبود وضعیت فرهنگی، باید ریشههای مشکلات شناسایی شوند، گفت: اگر پایههای درخت فرهنگ درست کاشته نشود، نمیتوان انتظار میوههای خوب داشت.
وی با تأکید بر اینکه وجود همیاری و همکاری سازنده و وحدت بخش در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی ضروری است، افزود: فعالیتهای فرهنگی باید فضایی شاد و پرانرژی برای دانشجویان فراهم کنند.
نماینده تامالاختیار معاونت فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه وضعیت فرهنگی در دانشگاهها به اورژانس رسیده و نیازمند توجه فوری است، گفت: باید برای تحقق اهداف فرهنگی سرمایهگذاری انجام شود.
وی به الزامات برنامهریزی فرهنگی نیز اشاره و تصریح کرد: همه برنامهها باید با حمایت و نظارت دقیق انجام شوند. بسیاری از دانشگاهها فاقد سند راهبردی فرهنگی هستند که باعث سردرگمی و عدم هماهنگی در فعالیتها میشود.
بیات با اشاره به نقش و اهمیت سفیران فرهنگی (نمایندگان فرهنگی دانشکدهها) در پیشبرد برنامهها، گفت: ایجاد فضایی برای تبادل نظر و گفتوگوی فعال میان دانشجویان و مسئولان فرهنگی ضرورت بالایی دارد.
وی به چالشهای فرهنگی موجود در دانشگاه اشاره کرد و افزود: چرا دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی حضور ندارند؟ چرا محیط خوابگاهها خالی از برنامههای فرهنگی است؟ این مشکلات ناشی از عدم نیازسنجی و توجه به خواستههای واقعی دانشجویان است.
بیات با تأکید بر اهمیت وجود مشاوران فرهنگی متخصص، گفت: ارتقاء کیفیت فعالیتهای فرهنگی و قدردانی از تلاشهای بیوقفه فعالان این عرصه بر بهبود وضعیت اثرگذار است.
انتهای پیام
نظرات