به گزارش ایسنا، چکی چان در گفتوگوی اخیرش با مجله «Haute Living» درباره وضعیت کنونی بدلکاری در هالیوود صحبت کرد و گفت بدلکاریهای امروز در سینما برخلاف دوران اوج کاریاش، زیر سلطه جلوههای ویژه رایانهای (CGI) و ترفندهای طنابکاری قرار گرفتهاند.
او گفت: «در گذشته، تنها انتخابی که داشتیم این بود که واقعاً آنجا باشیم و بپریم؛ همین. اما امروزه، با استفاده از کامپیوتر، بازیگران میتوانند هر کاری انجام دهند، ولی همیشه احساسی از واقعیت وجود دارد که گم شده.»
چان ادامه داد: «این موضوع مثل یک شمشیر دولبه است. از یک طرف، بازیگران با کمک فناوری میتوانند بدلکاریهای غیرممکن را انجام دهند؛ اما از طرف دیگر، مفهوم خطر و مرزها محو شده و تماشاگر نسبت به آن بیحس شده است. البته من هیچکس را تشویق نمیکنم جانش را برای بدلکاری به خطر بیندازد، مثل کاری که خودم کردم؛ واقعاً خیلی خطرناک است.»
چان که استاد بدلکاری است، سالها در فیلمهایی چون «داستان پلیس» و «ساعت شلوغی» به اجرای صحنههای اکشن پرداخته است و حتی در ۷۱ سالگی هم قصد ندارد از این کار دست بکشد.
او میگوید: «البته که همیشه بدلکاریها را خودم انجام میدهم. این بخشی از وجود من است. این کار تا روزی که بازنشسته شوم ادامه دارد، که البته آن روز هیچوقت نمیرسد! واقعیت این است که وقتی ۶۴ سال پیوسته این کار را کردهای، دیگر نیازی به آمادگی جسمانی نیست. همهچیز در دل و جانت جا دارد؛ اینها حافظه عضلانی است.»
پروژه بعدی چان، فیلم «بچه کاراتهکار» است که در تاریخ ۳۰ می اکران میشود. او در این فیلم همراه با رالف ماکیو و بن وانگ، دوباره در نقش آقای هان از نسخه ۲۰۱۰ این فیلم ظاهر میشود.
جکی چان که بیش از ۱۵۰ عنوان فیلم در کارنامهاش دارد، از سال ۱۹۷۲ با فیلم «خشم اژدها» وارد دنیای بدلکاری شده و از آن زمان تاکنون همواره خودش بدلکاریهایش را انجام داده است.
با اینکه صنعت سینما طی سالها با استفاده از جلوههای ویژه رایانهای (CGI) و طنابکاری دچار تحول شده و اجرای بدلکاریهای پیچیدهتر ممکن شده است، چان همچنان به روش سنتی و پرخطر اجرای صحنههای اکشن پایبند مانده. با این حال، او دیگران را از انجام این کارها برحذر میدارد.
فیلم جدید «بچه کاراتهکار» تنها پروژه فعلی چان نیست. او در ماه ژانویه نیز فیلم اکشن دیگری به نام «لبه سایه» را به پایان رسانده است.
انتهای پیام
نظرات