به گزارش ایسنا، محمد مصطفوی روز سه شنبه یکم مهر در حاشیه آیین بازگشایی مدارس البرز در مدرسه فاطمیه کرج به ایسنا گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی قریب به ۸۰ هزار دانشآموز استثنایی را در مدارس ویژه و نزدیک به ۱۴۰ هزار دانشآموز را به صورت تلفیقی ـ فراگیر، دیرآموز و دارای اختلال یادگیری ـ در مدارس عادی تحت پوشش دارد.
وی ادامه داد: در آموزش استثنایی، در دو بخش مدرسه و مرکز جامع سنجش، توانبخشی و آموزش، خدمات متعددی در حال اجراست که از جمله میتوان به سنجش بدو ورود دانشآموزان اشاره کرد. در این زمینه، از یک مهر یعنی امروز، سنجش دانشآموزان سال آینده آغاز شده است که با هدف مداخله به هنگام صورت میگیرد.
معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: بر اساس این سنجشها، اگر دانشآموزان مشکلاتی در حوزههای هوش، هیجانات، رفتار یا اختلالات یادگیری داشته باشند، پیش از ورود به مدرسه شناسایی میشوند تا از این طریق مداخلات به هنگام انجام شود.
وی اظهار کرد: امسال این سنجش به عنوان اقدامی اساسی از چهار سالگی آغاز خواهد شد و پرونده رشدی ـ تربیتی دانشآموزان به شکل مطلوبتری تکمیل میشود. همچنین برنامهریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر این است که امسال ۲۴۰ هزار دانشآموز دیرآموز و دارای اختلال یادگیری را تحت خدمات ویژه قرار دهد.
مصطفوی در ادامه، درباره مهمترین برنامههای این سازمان برای کیفیتبخشی به مدارس استثنایی کشور گفت: دو محور اساسی در این زمینه مد نظر قرار دارد؛ نخست ارائه خدمات توانبخشی مدرسهمحور و خانوادهمحور که آغاز و در سامانهها و پروتکلهای سازمان لحاظ شده است.
وی ادامه داد: دومین اولویت سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تشکیل گروههای تخصصی و آمادهسازی محتوای آموزشی ویژه اتیسم است که از امسال تدریس خواهد شد.
معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: همچنین سایر گروهها تغییر برنامههای درسی، تهیه کیتهای آموزشی و ارتقای آموزش معلمان و مدیران مدارس استثنایی را در دستور کار دارند.
وی با اشاره به بهبود سرویس مدارس استثنایی گفت: ۱۰۰ درصد دانشآموزان استثنایی از خدمات سرویس مدارس استفاده میکنند. این کار مشترک میان شهرداریها و آموزش و پرورش است. امسال نیز تلاش شد سرویس مدارس سه ماه زودتر از آغاز سال تحصیلی آماده شود تا استانها در این زمینه با مشکلی مواجه نشوند.
مصطفوی خاطرنشان کرد: امیدواریم سال جدید با شعار «کیفیتبخشی نظام تعلیم و تربیت، عدالت آموزشی و توجه به دانشآموزان محروم» آغاز شود و سالی همراه با امید، نشاط و دلگرمی برای همه دانشآموزان رقم بخورد.
وی درباره الزامات توسعه عدالت آموزشی افزود: بر اساس تأکید ریاستجمهوری، باید آموزش حداکثری برای مناطق محروم فراهم شود و از ظرفیت والدین در اداره مدرسه و نیز نهادهای مشارکتی از جمله خیرین مدرسهساز بهرهگیری شود.
وی اضافه کرد: تلاش ما این است که «دانشآموزمحوری» مبنای تمامی فعالیتهای مدرسه باشد و همانطور که رئیسجمهور تأکید کردهاند، این رویکرد از چیدمان کلاسها آغاز میشود و تا اداره مدرسه توسط خود دانشآموزان ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام
نظرات