محمدرضا رحیمی موحد در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: فضای جامعه باید به نحوی برای جامعه ناشنوایان از نظر ارتباطی مناسبسازی شود تا آنان بتوانند دسترسی مناسبی برای تعامل و ارتباط با سایر افراد، اعم از جامعه شنوایان، داشته باشند؛ در این راستا، ما چندین برنامه مشخص داریم، یکی از برنامههای اصلی ما، ارائه آموزش زبان اشاره برای گروههای مختلف، به ویژه برای کارمندان دستگاههای اجرایی استان، است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قم با بیان اینکه برنامه دوم، حمایت از خود زبان اشاره و فرهنگ غنی ناشنوایان است، ادامه داد: هدف از این حمایت، آن است که هم آموزش کافی و باکیفیت زبان اشاره در بین خود ناشنوایان تداوم یابد و هم از طرق مختلف، مانند حضور مترجمان زبان اشاره در جلسات آموزشی، سمینارها و سایر گردهماییهایی که ناشنوایان در آن حضور دارند، این فضاها از نظر ارتباطی برای جامعه ناشنوا کاملاً قابل دسترس شود.
رحیمی بیان کرد: در مورد موضوع درخواستهای ناشنوایان برای حضور مترجم در فضاهای مختلف، از جمله فضاهای اداری (مانند دادسراهای قضایی) یا دورههای آموزشی، ما سعی کردهایم که همواره مترجمان حضور داشته باشند، هزینه این مترجمان را بهزیستی استان پرداخت میکند و همچنین آموزشهای لازم نیز به مترجمان ارائه میشود تا تعداد آنان به اندازه کافی باشد و خدماتشان به راحتی در دسترس جامعه هدف قرار گیرد.
چالشهای پیشروی ناشنوایان
وی با بیان اینکه موانع ارتباطی، موانع تحصیلی، موانع اشتغال و حرفهآموزی، به همراه چالشهای فرهنگی و اجتماعی، در زمره اصلیترین چالشهای پیش روی ناشنوایان محسوب میشوند، گفت: ناشنوایان با مشکلات متعددی از قبیل کمبود مترجم زبان اشاره در محیطهای عمومی و همچنین ناآشنایی عموم مردم با شیوه صحیح تعامل با ناشنوایان روبرو هستند که این خود یک چالش بزرگ است؛ علاوه بر این، سیستم آموزش و پرورش ما نیز در زمینه تربیت معلمان آشنا به زبان اشاره با کاستیها و مشکلاتی مواجه است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قم تصریح کرد: در بحث مشاغل رسمی و استخدام، متأسفانه گاهی اوقات نوعی تبعیض نسبت به این گروه وجود دارد و به طور کلی محدودیتهایی در مشاغلی که ناشنوایان به راحتی میتوانند از عهده آنان برآیند، مشاهده میشود، اینها چالشهایی هستند که ما با آنها روبرو هستیم.
وی یادآور شد: به دلیل اینکه جامعه ناشنوایان نمیتوانند ارتباط موثری برقرار کنند، از نظر فرهنگی و اجتماعی ممکن است تا حدی طرد شوند و احساس انزوا و افسردگی در بین آنان شایع باشد، همچنین، وجود باورهای منفی در مورد تواناییهای ناشنوایان نیز از دیگر مواردی است که به عنوان چالش مطرح میشود.
رحیمی ادامه داد: در خصوص رفع این چالشها، یکی از اقدامات مثبتی که در حال انجام است، آموزش و تربیت مترجمان جدید از طریق موسسات فعال در حوزه ناشنوایان است، یک بانک اطلاعاتی از مترجمان نیز طراحی و تدوین شده تا برای تامین نیرو در فضاهای مورد نیاز، از آن استفاده شود، همچنین، خود ناشنوایان نیز با حضور پررنگتر در جامعه، مثلاً از طریق شرکت در اردوهای مختلف فرهنگی و تفریحی، تشویق میشوند تا ارتباط بیشتری با جامعه شنوایان برقرار کنند؛ این خود بستری برای فرهنگسازی و آموزش مستقیم نحوه صحیح ارتباط با ناشنوایان در جامعه فراهم میآورد.
رحیمی با بیان اینکه در حوزه تحصیلی، برای ناشنوایان کلاسهای تلفیقی طراحی شده و کتابهای درسی آنان با زیرنویس ارائه میشود، گفت: در بحث اشتغال نیز، ما با سازمان فنی و حرفهای همکاری داشتهایم تا ناشنوایان را برای ورود به بازار کار آماده کنیم، اعطای تسهیلات مالی، ارائه مشاوره کسب و کار، پیگیری دقیق سهمیه استخدامی معلولین و نظارت بر اجرای قانون «سه درصد استخدام افراد دارای معلولیت در دستگاههای دولتی» از دیگر اقدامات انجامشده در این حوزه است.
وی افزود: برای ترویج آگاهی عمومی، برگزاری جشنها و جشنوارههای مناسبتی با تامین منابع مالی از طریق رسانهها در دستور کار قرار دارد تا فرهنگ ارتباط موثر و دیده شدن ناشنوایان نهادینه شود؛ این چالشها تنها با اقدامات حمایتی صرف حل نمیشوند، بلکه نیازمند یک نگاه سیستمی، تعامل سازنده بین نهادهای مختلف، تغییر در سیاستگذاریهای کلان و مهمتر از همه، مشارکت فعال خود ناشنوایان در فرآیند تصمیمگیریها هستند، خوشبختانه این بستر در حال شکلگیری است و در جلسات مختلف، مانند جلسات مناسبسازی در استان و کمیتههای تخصصی، از نظرات ارزشمند ناشنوایان بهرهمند میشویم.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قم در خصوص خدمات سازمان بهزیستی در حوزه تجهیزات توانبخشی، بیان کرد: این سازمان بخشی از هزینه سمعک را برای افراد کمشنوا، به ویژه برای کودکان و خانوادههای کمدرآمد، تامین میکند؛ همچنین، هزینه قطعات مربوط به کاشت حلزون برای افرادی که نیاز به این جراحی دارند (حتی بزرگسالان) و نیز هزینه باتری سمعک از طریق سازمان پوشش داده میشود. حمایت از انجمنهای ناشنوایان در قالب حمایتهای فرهنگی، هنری و ورزشی نیز توسط معاونت توانبخشی پیگیری میشود.
وی ادامه داد: یکی از برنامههای در دست اجرا در معاونت توانبخشی، توسعه اپلیکیشنها و سامانههایی است که ارتباط آسانتر ناشنوایان با خدمات اجتماعی و مترجمان را فراهم میکند؛ مکانیزم کار به این شکل است که افراد با نصب یک اپلیکیشن خاص میتوانند به صورت آنلاین درخواست مترجم دهند و در لحظه یک مترجم در اختیار آنان قرار گیرد تا در هر مکانی که هستند، بتوانند ارتباطی موثر و روان با مخاطبان خود از طریق مترجم زبان اشاره برقرار کنند.
رحیمی در مورد نحوه تقویت مشارکت سازمان بهزیستی با انجمنهای غیردولتی ناشنوایان، به صورت تیتروار اشاره کرد: ارائه حمایتهای مالی و اعتباری مستمر، «کارسپاری» اموری مانند آموزش زبان اشاره، برگزاری مناسبتها و تامین فضای فعالیت به این انجمنها،همچنین، برخی امور اجرایی مانند آموزش به خانوادهها، مهارتآموزی، برگزاری رویدادهای فرهنگی و اجرای برنامههای آگاهسازی از طریق انجمنهای ناشنوایان انجام میپذیرد؛ این انجمنها برای ما یک بازوی مشورتی بسیار قوی در طراحی خدمات به شمار میآیند و در سایر فعالیتهای سازمان، هرجا که انجمنهای ناشنوایان توان و بستر لازم را داشته باشند، از مشارکت آنان استفاده میکنیم.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قم افزود: از جمله برنامههای ما برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به توانمندیهای ناشنوایان، میتوان به برگزاری مسابقات ورزشی، جشنوارههای فیلم و تئاتر، نمایشگاههای آثار هنری آنان، تولید محتواهای رسانهای هدفمند و همچنین ترویج استفاده از زبان اشاره در رسانه ملی برای اطلاعرسانی عادلانهتر اشاره کرد.
رحیمی تاکید کرد: قطعاً تخصیص اعتبارات بیشتر میتواند در تمامی عرصههای فعالیت سازمان برای ناشنوایان، اعم از عرصههای فرهنگی، هنری، ورزشی، ترویج استفاده از زبان اشاره در مراسم و تعاملات، همچنین تقویت مشارکت بینبخشی با نهادهایی مانند رسانهها، آموزش و پرورش و مقامات بالادستی، کمک شایانی نماید، این پشتیبانی مالی و سیاستی میتواند بستر مناسبی برای گسترش و تنوع بخشیدن به برنامههای حمایتی فعلی باشد.
وی در پایان اضافه کرد: با طراحی و توسعه اپلیکیشنهای جامعتر، میتوان اطمینان حاصل کرد که هیچ ناشنوایی به صرف ناتوانی در انتقال یا دریافت مفاهیم، از حق و حقوق خود محروم و دچار افسردگی نشده، یا از جامعه طرد نشود؛ در نهایت، هدف غایی این است که جامعه ناشنوایی نیز بتوانند همانند سایر افراد دیده شوند، فرصت رشد و ارتقا داشته باشند و به جامعهای خودکفا، مستقل و توانمند تبدیل شوند.
انتهای پیام
نظرات