فریدون نجفی در گفتوگو با ایسنا درباره حضور تازهترین اثرش «موی گرگ» در سی و هفتمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان و وضعیت انیمیشن ایران اظهار کرد: امسال شاهد رشد محسوس آثار پویانمایی هستیم و جوانان انیماتور با جسارت سراغ روایتهای بومی و شخصی رفتهاند.
وی به حضور پررنگ انیمیشنها در جشنواره امسال اشاره کرد و افزود: جشنواره سیوهفتم نشان داد انیمیشن دیگر در حاشیه سینمای کودک نیست. آثار متنوعتر شدهاند، قصهها ایرانیترند و نگاه سازندگان جسورانهتر است. حالا انیمیشنسازها تنها نمیخواهند مهارت فنی نشان دهند، بلکه با زبان خودشان روایت و هویت خلق میکنند.
این کارگردان درباره تجربه ساخت «موی گرگ» بیان کرد: این فیلم از اواخر اسفند سال گذشته تولید شد و با تیمی جوان ساخته شده است. در این اثر تلاش کردم از زاویه دید نوجوان روایت کنم و نشان دهم ترس و شجاعت دوروی یک سکهاند. هر کودکی ممکن است با ترسهایی مواجه شود که اگر شناخته شوند، تبدیل به قدرت و بلوغ درونی میشوند.
نجفی درباره فضای بومی فیلم توضیح داد: استفاده از موسیقی محلی، رنگهای طبیعت و نمادهای فرهنگی باعث شده فیلم هم ریشه در زندگی واقعی داشته باشد و هم حس شاعرانه منتقل کند. قصه در روستا میگذرد؛ اما مفاهیمش جهانی است.
وی بر ضرورت حمایت مداوم از انیمیشن تأکید کرد: جشنواره اگر فقط محل نمایش باشد، تأثیرش موقت است. باید حمایت مالی، آموزش تخصصی و مسیر پخش بینالمللی هم فراهم شود تا آثار به تولید و دیدهشدن ادامه دهند.
کارگردان موی گرگ در پایان با اشاره به نسل جوان انیماتورها تصریح کرد: آنها با ابزار ساده اما انگیزه زیاد کار میکنند و وقتی نوجوانی میگوید میخواهد انیماتور شود، یعنی مسیر درست است.
به گزارش ایسنا، روایت فیلم «موی گرگ» در یکی از روستاهای دور افتاده شکل میگیرد؛ جایی که نوجوانی به نام آشو با تصمیمی جسورانه، دختر دوسالهای به نام اَسما را برای خوشیُمن بودن قدمش به روستایی دیگر میبرد. در میانه راه با رخدادی غیر منتطره مواجه میشود که او را در برابر انتخابی سرنوشت ساز قرار میدهد بازگرداندن اسما به روستا یا پاسخ به نیاز و آرزوی شخصی خودش.
این سفر کوتاه، اما پرحادثه، آشو را با مفاهیمی چون مسئولیت، شجاعت و بلوغ درونی روبهرو میکند. فیلم با استفاده از رنگهای خاکی و آبی، موسیقی محلی و ترکیب انیمیشن دیجیتال و دستی، فضایی شاعرانه و تأملبرانگیز خلق کرده است.
سیوهفتمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان نشان داد که انیمیشن ایران بیش از همیشه به استقلال فکری و هویت بصری خود نزدیک شده است. آثار حاضر، ترکیبی از خلاقیت نسل تازه، قصه های بومی و زبان جهانی انیمیشن هستند.
«موی گرگ» به کارگردانی فریدون نجفی و تهیهکنندگی امیرحسین علمالهدی در کنار هفت فیلم دیگر در بخش ملی و در میان سه اثر ایرانی بخش بینالملل جشنواره برای کسب پروانه زرین و دیگر جوایز جشنواره سیوهفتم به رقابت میپردازد.
آثاری مانند موی گرگ ثابت میکنند که پویانمایی دیگر صرفاً سرگرمی نیست، بلکه ابزاری برای بازتاب فرهنگ، اندیشه و تجربههای کودکونوجوان است. اگر این مسیر با حمایت مداوم، آموزش تخصصی و فرصتهای نمایش بینالمللی ادامه یابد، انیمیشن ایرانی به جایگاهی مستحکم در سینمای جهان دست خواهد یافت.
انتهای پیام
نظرات