اقبال خانی، اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ دانش آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی ادره کل آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان در روز یکشنبه ۲۷ مهر، وی افزود: این دانش آموزان در مدارس استثنایی ۱۲ شهرستان و مناطق از جمله سنندج (ناحیه ۱و۲)، مریوان، سقز، کامیاران، دهگلان، قروه، بانه، دیواندره، بیجار، موچش و سروآباد از آموزش و پرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت می کنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، با بیان اینکه با تشخیص به موقع و مداخله به هنگام می توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، تصریح کرد: جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی های او یاری رسان باشد.
وی اضافه کرد: همچنین در سال تحصیلی جاری ۱۰۲ دانش آموز کم بینا و نابینا در مدارس استثنایی و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، با تأکید برتوانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: معلولیت مشکل فرد نیست بلکه اساسا مشکل جامعه است.
وی عنوان کرد: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند و متاسفانه انزوای اجتماعی، چالش های روانشناختی و عملکردی وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار می دهد و احتمال ابتلا به اختلالات سلامت روان بیشتر را در این قشر افزایش می دهد.
خانی با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیتها و ویژگیها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، افزود: آموزش و پرورش استثنایی با توسعه کمی و کیفی آموزش تلفیقی و فراگیر تلاش می کند که دانشآموزان نابینا و ناشنوا همراه با سایر دانشآموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند.
وی، با اشاره به اینکه آموزش و پرورش وظیفه سنگین تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی را عهده داراست، یادآور شد: آموزش باید بر مبنای ظرفیت دانشآموزان باشد، چرا که هر دانشآموز نیازهای مخصوص به خودرا دارد و بر اساس همین نیازها باید آموزشهای لازم را دریافت کند.
انتهای پیام
نظرات