نشست هماندیشی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با مدیرکل بیمه سلامت استان فارس با هدف بررسی زمینههای همکاری مشترک در توسعه برنامههای پیشگیرانه و ترویج رویکرد پیشگیری سطح چهار، دوشنبه اول تیر در محل این دانشگاه برگزار شد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست با اشاره به جایگاه پیشگیری سطح چهار در نظام سلامت اظهار کرد: این رویکرد با هدف محافظت از افراد در برابر مداخلات پزشکی غیرضروری، کاهش آسیبهای ناشی از خدمات غیرمؤثر و ارتقای کیفیت مراقبتهای سلامت طراحی شده است.
اورنگ ایلامی افزود: در بسیاری از نظامهای سلامت جهان، یکی از چالشهای مهم افزایش درخواستها و ارائه خدماتی است که ضرورت علمی کافی ندارند و علاوه بر تحمیل هزینههای اضافی، میتوانند سلامت بیماران را نیز تحت تأثیر قرار دهند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر نقش آموزش و فرهنگسازی گفت: ارتقای سواد سلامت جامعه، استفاده از راهنماهای بالینی مبتنی بر شواهد و تقویت نظام ارجاع از مهمترین اقدامات برای کاهش مداخلات غیرضروری و افزایش اثربخشی خدمات سلامت است.
اعلام آمادگی بیمه سلامت برای همکاری مشترک
در ادامه این نشست، دکتر رضا ممتحن، مدیرکل بیمه سلامت استان فارس، با تأکید بر اهمیت توسعه همکاریهای مشترک میان بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آمادگی این سازمان را برای حمایت از برنامههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط با پیشگیری سطح چهار اعلام کرد.
در پایان این نشست، راهکارهای توسعه همکاریهای بینبخشی، استفاده بهینه از منابع سلامت، ارتقای کیفیت خدمات درمانی و تقویت برنامههای پیشگیری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، پیشگیری سطح چهار یکی از رویکردهای نوین نظام سلامت است که هدف آن جلوگیری از انجام مداخلات پزشکی غیرضروری مانند آزمایشها، داروها یا درمانهایی است که پشتوانه علمی کافی ندارند یا برای بیمار منفعت مشخصی ایجاد نمیکنند. این رویکرد با کاهش آسیبهای ناشی از «پزشکی بیشازحد» علاوه بر حفظ سلامت بیماران، به استفاده بهینه از منابع نظام سلامت و کاهش هزینههای اضافی نیز کمک میک
انتهای پیام
