سردشت شهری است که سال ۱۳۶۶، هدف حملهای قرار گرفت و نهتنها جان صدها نفر را گرفت، بلکه آثار آن هنوز پس از سالها در زندگی بازماندگان و خانوادههای آنان قابل مشاهده است.
به همین مناسبت و در بازخوانی ابعاد انسانی و اجتماعی این واقعه، ایسنا به سراغ یکی از خانوادههای قربانی بمباران شیمیایی سردشت رفته و گفت و گوی کوتاهی انجام شده است.
روایت یک خانواده از روزهای بعد از حادثه
هنوز هم در سردشت خانوادههایی زندگی میکنند که خاطره آن روز را نه در کتابها، بلکه در زندگی روزمره خود حمل میکنند.
یکی از بستگان یکی از جانبازان شیمیایی این حادثه که سالها پیش به دلیل عوارض ناشی از آن درگذشته است، در گفتوگو با ایسنا گفت: آن روزها کسی فکر نمیکرد اثرات این حادثه تا این اندازه ماندگار باشد. عموی من سالها با مشکلات تنفسی و پوستی زندگی کرد.بیشتر وقتها حتی نفس کشیدن برایش سخت بود. اما هیچوقت از حرف زدن درباره آن روزها شکایت نکرد.
او ادامه داد: عمویم با وجود همه سختیها همیشه میگفت "سردشت نباید فراموش شود" همین جمله برای ما تبدیل به یک وصیت شده است.

سردشت نمادی از مظلومیت و مقاومت است
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجانغربی گفت: سردشت بهعنوان نخستین شهر قربانی سلاحهای شیمیایی در جهان، امروز نمادی از مظلومیت و مقاومت به شمار میرود.
قاسم جلیلی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به جایگاه سردشت در تاریخ معاصر کشور اظهار کرد: سالروز بمباران شیمیایی سردشت، فرصتی است تا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان این حادثه، بر ضرورت پاسداشت آرمانهای والای انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت تأکید شود. فرهنگی که در سختترین روزهای تاریخ، چراغ راه ملت ایران بوده و همچنان میتواند الهام بخش نسلهای آینده باشد.
وی با بیان اینکه سردشت بخشی از حافظه تاریخی ملت ایران را شکل داده است، افزود: مردم این منطقه در مواجهه با یکی از تلخترین رویدادهای تاریخ معاصر، با صبر و پایداری ایستادگی کردند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجانغربی با اشاره به آمار شهدای این حادثه تصریح کرد: سردشت با تقدیم ۸۴۸ شهید در جریان این بمباران و سالهای دفاع مقدس، جایگاهی ویژه در تاریخ کشور دارد و یاد آنان همچنان زنده و اثرگذار است.
وی تأکید کرد: خانوادههای شهدا و ایثارگران سرمایههای معنوی کشور هستند و تکریم آنان وظیفهای همگانی محسوب میشود؛ چرا که امنیت، عزت و اقتدار امروز کشور مرهون ایثار آنان است.
جلیلی همچنین به برنامههای پیشبینیشده در این مناسبت اشاره کرد و گفت: غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، دیدار با خانوادههای معظم شهدا و ایثارگران، برگزاری نمایشگاههای فرهنگی و مراسم بزرگداشت از جمله برنامههایی است که با هدف پاسداشت این واقعه برگزار خواهد شد.
به گزارش ایسنا، سردشت و دیگر مناطق آسیبدیده از جنگ، تنها در حافظه سال ۱۳۶۶ خلاصه نمیشوند؛ بلکه در امتداد تجربههای تلخ بعدی همچنان با آثار انسانی و اجتماعی جنگ زندگی میکنند.
در «جنگ ۱۲ روزه و رمضان» هر چند از سلاح شیمیایی استفاده نشد، اما تخریب زیرساختها و تلفات انسانی، بار دیگر آسیبپذیری غیرنظامیان در برابر جنگ را نشان داد.
در مجموع، آنچه در این روایتها تکرار میشود، مفهوم مشترک «مظلومیت مردم در برابر تجاوز و پیامدهای جنگ» و در مقابل، «ایستادگی و تابآوری اجتماعی» است؛ مفهومی که سردشت را از یک رویداد تاریخی به یک نماد ماندگار انسانی تبدیل کرده است.
انتهای پیام
