• جمعه / ۲۵ آذر ۱۳۹۰ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9009-15525
  • خبرنگار : 71091

اطبايي در پي نامزدي « جدايي نادر از سيمين»: براي اولين‌بار يك فيلم ايراني نامزد جوايز «گلدن گلوب» شده است

اطبايي در پي نامزدي « جدايي نادر از سيمين»:
براي اولين‌بار يك فيلم ايراني نامزد جوايز «گلدن گلوب» شده است

محمد اطبايي در پي نامزد شدن «جدايي نادر از سيمين» در جوايز «گلدن گلوب» گفت: اگر نخواهيم بصورت‌ قطعي اعلام كنيم اما شايد آخرين‌ نشانه‌ها از موفقيت جديدترين ساخته‌ي اصغر فرهادي در اسكار حكايت دارد.

اين كارشناس بين‌المللي سينماي ايران كه با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت‌وگو مي‌كرد، ادامه داد: تاريخ و آمار نشان مي‌دهد كه هر فيلمي در فهرست «گلدن گلوب» (كره طلايي) قرار مي‌گيرد، در فهرست نهايي جايزه اسكار هم ديده مي‌شود.

وي با بيان اينكه «جدايي نادر از سيمين» يك پديده براي امسال بود، تصريح كرد: اين فيلم نه تنها در ابعاد سينماي ايران بلكه در ابعاد جهاني يك پديده بود چون فيلمي كه در يك سال ميلادي پنجاه حضور جشنواره‌اي داشته باشد و بيست و پنج جايزه از جشنواره‌هاي بين‌المللي ـ كه در كشورهاي مختلف با هيات داوري‌هاي متفاوت برگزار مي‌شوند ـ بگيرد،يك پديده است.

اطبايي در عين حال از فروش موفقيت‌آميز «جدايي نادر از سيمين» در كشورهاي مختلف جهان ياد كرد و افزود:از طرفي موقعيت‌هاي تجاري‌، اقتصادي و فروش فيلم كه در اكران جهاني آن در بيش از پنجاه كشور مورد استقبال قرار گرفت، اين فيلم را به يك پديده تبديل مي‌كند.

وي همچنين از استقبال قشرهاي مختلف مخاطبان سينما از مردم عادي، منتقد، دست اندركار سينما سخن گفت و اظهار اميدواري كرد،«جدايي نادر از سيمين» خبرهاي خوب ديگري براي سينماي ايران رقم بزند.

محمد اطبايي در بخش ديگري از سخنانش به ايسنا گفت: معمولا در ماه دسامبر ـ اواخر سال ميلادي ـ انجمن‌ها و مجامع مختلفي فيلم‌هاي برترشان را معرفي مي‌كنند اگر به اين فهرست نگاه اجمالي داشته باشيم، «جدايي نادر از سيمين» سرآمد اين فيلم‌ها است و رقباي جدي آن فيلم‌هايي چون «پوستي كه در آن زندگي مي‌كنيم» پدروآلمادوار و «دوچرخه» برادران داردن و ...‌ ‌رقباي جدي اين فيلم براي اسكار هستند كه در فهرست اين جوايز در فاصله زيادي با اين فيلم قرار دارند.

وي ادامه داد: «جدايي نادر از سيمين» از ميان جوايز اين انجمن‌ها، پنج جايزه گرفته و در پنج جايزه ديگر جزء نامزدهاست.

اطبايي گفت: به هر حال با وجود همه‌ي اين موفقيت‌ها، تصميم نهايي براي اسكار را كميته خارجي انتخاب فيلم‌هاي غير انگليسي خواهد گرفت؛كميته‌اي چهل تا پنجاه نفر كه قطعا با اين حجم موفقيت، توجه ويژه‌اي به اين فيلم خواهند داشت.

اين كارشناس بين‌المللي سينماي ايران با اشاره به نامزدي «جدايي نادر از سيمين» در فهرست «گلدن گلوب» گفت: در شصت و هشت دوره‌ي برگزاري جايزه «گلدن گلوب» براي اولين بار است كه يك فيلم ايراني نامزد شده است. البته در سال‌هاي قبل‌تر، ايراني تبارهايي بوده‌اند كه نامزد شده‌اند اما براي اولين‌بار يك فيلم از سينماي ايران به اين نامزدي دست يافته است.

اطبايي خاطرنشان كرد: جايزه «گلدن گلوب» بعد از مراسم اسكار و گرمي به عنوان سومين جايزه معتبر و مهم شناخته مي‌شود كه توسط انجمن روزنامه نگاران خارجي مقيم لس آنجلس پايه‌گذاري شده و حدود 90 عضو از 55 كشور جهان دارد و رسانه‌هاي جهان با توجه به حضور نماينده مطبوعاتي‌شان در ميان اعضاء هيات انتخاب اين جايزه، توجه ويژه‌اي به آن دارند.

وي در پايان سخنانش در پاسخ به اينكه آيا ايران نيز نماينده‌اي در هيات انتخاب اين جايزه دارد گفت:‌ نه متاسفانه،هيچ ايراني جزو اين انجمن نيست.

به گزارش ايسنا، فيلم‌سينمايي «جدايي نادر از سيمين» ساخته‌ي اصغر فرهادي نامزد جايزه بهترين فيلم‌ خارجي‌زبان شصت و نهمين دوره‌ي جوايز سالانه‌ي «گلدن گلوب» شد.

روز گذشته (پنجشنبه 24 آذر ماه) اسامي نامزدهاي 25 بخش اين دوره از جوايز معتبر گلدن گلوب در دو بخش سينما و تلويزيون در حالي اعلام شد كه جديدترين ساخته‌ي اصغر فرهادي ـ فيلمساز ايراني ـ در كنار فيلم‌هايي چون «گل‌هاي جنگ»، «در سرزمين خون و عسل» و «پوستي که در آن زندگي مي‌کنم» قرار گرفت.

اتحاديه مطبوعات خارجي هاليوود (HFPA) که برگزارکننده‌ي جوايز گلدن گلوب است در بخش فيلم‌هاي خارجي‌زبان، «جدايي نادر از سيمين» اصغر فرهادي از ايران، فيلم آمريکايي و بوسنيايي‌زبان «در سرزمين خون و عسل» به کارگرداني آنجلينا جولي بازيگر آمريکايي، «گل‌هاي جنگ» ساخته‌ي ژانگ ييمو کارگردان چيني، «پسري با دوچرخه» اثري از ژان پي‌ير و لوک داردن توليد مشترک بلژيک، فرانسه و ايتاليا و فيلم اسپانيايي «پوستي که در آن زندگي مي‌کنيم» ساخته‌ي پدرو آلمادوار را شايسته‌ي راه‌يابي به مرحله‌ي نهايي جايزه‌ي گلدن گلوب دانست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha