• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070907483
  • خبرنگار : 30147

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی خراسان رضوی:

ترویج کشاورزی رکن توسعه پایدار است / بیمه کشاورزی اهمیت دارد

ترویج کشاورزی رکن توسعه پایدار است / بیمه کشاورزی اهمیت دارد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره نقش ترویج در افزایش و حفظ امنیت غذایی، گفت: ترویج کشاورزی به‌عنوان رکن توسعه کشاورزی پایدار است و همه ما به‌عنوان مروج باید در این راستا به افزایش ضریب نفوذ دانش کمک کنیم.

حمید بیک‌زاده در هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه ۱۴۰۴-۱۴۰۳ که همزمان با سراسر کشور امروز (نهم مهر ماه) در روستای قره جنگل شهرستان گلبهار برگزار شد، ادامه داد: این همایش به‌طور همزمان در ۳۴ شهرستان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش شده است آخرین دستاوردها و یافته‌ها را به بهره‌برداران بخش کشاورزی انتقال دهیم، اظهار کرد: کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه در راستای امنیت غذایی و بسیج تمام کارشناسان و محققان و شرکت‌های تعاونی روستایی و تولید و شرکت‌های مکانیزه منتخب برگزار شد.

ترویج کشاورزی رکن توسعه پایدار است / بیمه کشاورزی اهمیت دارد

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی جریان‌سازی برنامه الگوی کشت در استان را از دیگر اهداف کاروان ترویج بهره‌وری دانست و گفت: یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های محوری در حوزه تولید محصولات کشاورزی، توسعه سطح زیر کشت بر مبنای وضعیت موجود منابع آب و تدوین الگوی کشت براساس نیاز آبی گیاه و اعمال شیوه‌های به زراعی و به نژادی است.

خراسان رضوی پیشگام در اجرای الگوی کشت

مسعود نجف نجفی، سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در ادامه ترویج و آموزش را در حفظ و توسعه و رشد امنیت غذایی بسیار با اهمیت دانست و بیان کرد: کشاورزان قهرمانان حفظ امنیت غذایی در کشورند.

وی برنامه‌های ترویجی را یک جریان‌سازی دانست و افزود: برنامه امروز با محوریت الگوی کشت برگزار شد.

ترویج کشاورزی رکن توسعه پایدار است / بیمه کشاورزی اهمیت دارد

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه الگوی کشت موضوع بسیار مهمی برای هر کشور محسوب می‌شود، گفت: الگوی کشت یک برنامه‌ریزی صحیح برای تولید با سه محور اساسی است.

وی پتانسیل طبیعی منطقه که محصول کشت می‌شود، مزیت اقتصادی که برای محصول کشاورزی تعریف می‌شود و برنامه‌ریزی راهبردی را که کشور در ارتباط با آن محصول دارد، از جمله این محورهای اساسی دانست.

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار کرد: در الگوی کشت می‌خواهیم بگوییم چه محصولی در چه تاریخی و در چه منطقه باید توسط کشاورزان کشت شود.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت در کشور اهمیت زیادی دارد، بیان کرد: از سال گذشته، الگوی کشت برای اجرا ابلاغ شده است. خراسان رضوی مانند همیشه در اجرای الگوی کشت در کشور پیشگام بوده و امسال نیز سال دوم اجرای الگوی کشت برای محصولات پاییزه است. امیدواریم به بهترین نحو ممکن بتوانیم این برنامه را در تمام شهرستان‌های استان اجرا کنیم.

خراسان رضوی در تأمین کودهای شیمیایی مشکلی ندارد

بدیع، مشاور مدیر و رئیس اداره فنی و تولیدی خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی هم در این مراسم به نقش این رویدادهای ترویجی در حفظ امنیت غذایی، توسعه و رشد بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سال زراعی جدید بتوانیم بهترین عملکرد را بخصوص در تأمین نهاده‌های کشاورزی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وظیفه تأمین نهاده‌های کشاورزی را برعهده دارد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت و نقش مهمی که کودهای شیمیایی در افزایش عملکرد انواع محصولات زراعی و باغی دارند جایگاه تأمین نهاده بسیار اهمیت دارد.

مشاور مدیر و رئیس اداره فنی و تولیدی خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های انجام‌شده موفق شدیم منابع بسیار مناسبی از انواع کودهای شیمیایی بر پایه ازته، فسفاته و پتاسه در انبارهای خدمات حمایتی کشاورزی و شبکه کارگزاران استان داشته باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط ویژه‌ای که در کشور شاهدیم و تحریم‌های ظالمانه دشمنان تامین کود مورد نیاز کار خطیر و دشواری بوده که با مساعدت‌های مسئولان توانستیم در این زمینه وضعیت خوبی داشته باشیم.

بدیع گفت: امیدواریم با افزایش بهره‌وری از طریق شاخص‌های مصرف مواد کودی و توجه ویژه به تغذیه گیاهی و به تبع دستاوردهایی که از امنیت غذایی حاصل می‌شود خدمتگزاران مفیدی برای جامعه بهره‌برداران و کشاورزان استان باشیم.

بیمه کشاورزی اهمیت خاصی دارد

محمدرضا سوقندی از  صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی در ادامه گفت: بیمه کشاورزی در کنار موضوعات ترویجی از اهمیت خاصی برخوردار است و بهترین اطلاعات علمی به روز را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد موضوع بیمه هم حائز اهمیت است و در مقوله ترویجی می‌گنجد.

وی بیمه کشاورزی را یکی از ابزارهای مهم مدیریت ریسک دانست و افزود: علاوه بر مباحث مختلف مدیریت ریسک در بخش کشاورزی از جمله نوع بذری که کشاورزان باید برای افزایش تولید بکارند یا تاریخ کشت مناسبی که باید انتخاب کنند تا باعث کاهش ریسک و افزایش تولید آنها شود، توجه به موضوع بیمه محصولات کشاورزی اهمیت دارد.

ترویج کشاورزی رکن توسعه پایدار است / بیمه کشاورزی اهمیت دارد

وی با اشاره به وجود خطرها در بخش کشاورزی، اظهار کرد: کشور ما با بلایای طبیعی زیادی مواجه است و همواره عوامل طبیعی کشاورزی را با مخاطره مواجه می‌کند به طوری که تگرگ امسال به بخش کشاورزی خسارت‌های بسیاری وارد کرد. سرمای زمستانه و بهاره، خشکسالی، طوفان، سیل و زلزله از جمله بلایای طبیعی هستند که مقابله با آن از توان کشاورز خارج است و بیمه با پوشش محصولات کشاورزی در برابر عوامل طبیعی به کمک بخش کشاورزی می‌آید.

وی ادامه داد: اگر کشاورزان با بلایای طبیعی مواجه شدند، صندوق بیمه به کمک آنها می‌آید تا تاب‌آوری کشاورزان بالا برود و به ادامه کارشان بپردازند.

وی گفت: براساس سیاست‌هایی که جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی این بخش داشته و طرح‌های مختلفی از جمله طرح جهش، طرح تولید محصولات دیم و ... را به اجرا درآورده است، بیمه هم تخفیفاتی برای اجرای این طرح‌ها برای کشاورزان قائل شده و براساس تعرفه‌های داده‌شده تخفیفاتی در نظر گرفته است.

سوقندی از کشاورزان خواست بعد از اینکه دغدغه‌های اصلی‌شان در زمینه خرید بذر و کود و ... حل شد به موضوع تحت پوشش بیمه قرار دادن محصولات خود توجه کنند تا در صورت بروز خسارت بتوان از آنها حمایت و جبران خسارت کرد و تاب‌آوری آنها افزایش یابد و به ماندگاری بیشتر کشاورزان در این بخش منجر شود.

در ادامه این برنامه، به پرسش‌ها و ابهام‌های کشاورزان درباره برنامه الگوی کشت پاسخ داده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha