نشست خبری فیلم سینمایی «چشم بادومی» به کارگردانی ابراهیم امینی و نویسندگی حسامفر، با حضور عوامل و بازیگران این اثر شامگاه سهشنبه ۱۵ مهر در حاشیه سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان برگزار شد. در این نشست، مهدی هاشمی، ستایش دهقان و ماهور درباره تجربه حضور در این فیلم و نگاه آن به دنیای نوجوانان امروز سخن گفتند.
فیلم «چشم بادومی» داستان دختری نوجوان به نام مائده است که به شکل افراطی شیفته خوانندهای از یک گروه موسیقی کرهای میشود. او در دنیای خیالی خود زندگی میکند و ارتباطش با واقعیت و خانوادهاش روزبهروز کمرنگتر میشود. در این میان، پدربزرگ خانواده (با بازی مهدی هاشمی) تلاش میکند با درک شرایط روانی او، پیوند ازدسترفته میان نسلها را ترمیم کند.
این فیلم نگاهی روانشناسانه و اجتماعی به شکاف ارتباطی میان والدین و فرزندان در دوران سلطه فضای مجازی دارد و سعی میکند بدون قضاوت، به درک متقابل بین نسلها برسد.
نویسنده فیلم درباره مضمون اثر اظهار کرد: فیلم چشم بادومی تلاش میکند نگاهی متعادل به فضای مجازی داشته باشد. ما نمیخواستیم بگوییم این فضا بد یا خوب است، بلکه میخواستیم به مخاطب یادآوری کنیم که مسئله اصلی، نحوه مواجهه انسان با آن است. فضای مجازی بخشی از زندگی ما شده و حذفشدنی نیست، همانطور که روزی ماشین یا تلویزیون وارد زندگی ما شدند.
علی محمد حسامفر افزود: گاهی جامعه در برابر پدیدههای جدید موضع دفاعی میگیرد، چون سرعت تغییرات زیاد است، اما من معتقدم باید با آموزش و گفتوگو آگاهیبخشی کنیم، نه با منع و ترس. فرهنگسازی در دنیای امروز میتواند در شش ماه اتفاق بیفتد، اگر روش درستی انتخاب کنیم.
نویسنده فیلم با اشاره به پیام نهایی اثر بیان کرد: فیلم درباره درک متقابل است. خانوادهای را میبینیم که هر عضو در دنیای خودش است و درک درستی از دیگری ندارد. چشم بادومی به ما میگوید باید گوش کنیم، باید بفهمیم چرا نوجوان امروز به چیزی وابسته میشود، نه اینکه او را محکوم کنیم.
بازیگر نقش پدربزرگ در این فیلم با اشاره به سختی شرایط فیلمبرداری اظهارکرد: کار در لوکیشنهای کوهستانی و سرمای اطراف دیزین واقعاً سخت بود، اما وقتی آدم کارش را با آرامش انجام میدهد، حس رضایت درونی پیدا میکند. خوشخلقی در کار گروهی خیلی مهم است، چون باعث میشود فضای کار دلپذیرتر شود.
مهدی هاشمی درباره شناختش از نسل نوجوان امروز افزود: راستش را بخواهید، شناخت چندانی از دنیای نوجوانها ندارم. نسل امروز متفاوت است، در فضایی رشد کرده که ما تجربهاش نکردیم، اما سعی کردم درکشان کنم. در ابتدا برایم عجیب بود که دختری ایرانی اینقدر شیفته یک خواننده کرهای شود، اما دیدم این مسئله واقعاً در جامعه وجود دارد و حتی ممکن است ده سال دیگر خیلی طبیعی شود.
این بازیگر ادامه داد: فیلم بهخوبی این واقعیت را نشان میدهد که شکاف نسلی میان والدین و فرزندان چقدر زیاد شده است. در خانوادهای که پدربزرگ و نوه حتی زبان هم را نمیفهمند، تنها راه حل، گفتوگو و مهربانی است.
بازیگر نقش مائده درباره آمادهسازی برای این نقش اظهار کرد: من خودم از فضای کیپاپ و هواداری دور بودم، اما برای اینکه نقش را درک کنم، با دوستانی که طرفدار گروههای کرهای بودند صحبت کردم، ویدئو دیدم و سعی کردم بفهمم این احساس از کجا میآید. مائده فقط یک دختر عاشق نیست؛ او از درون زخمی است، تنهاست و در دنیای خودش دنبال معنا میگردد.
ستایش دهقان افزود: مائده دچار نوعی اختلال و خیال را جای واقعیت گذاشته است. من نمیخواستم او را قضاوت کنم، چون این رفتار در نوجوانهای زیادی دیده میشود. آنها در دنیایی زندگی میکنند که واقعی و مجازی در هم تنیده شده، و این طبیعی است که گاهی گم شوند.
بازیگر نقش مائده درباره همکاری با مهدی هاشمی بیان کرد: استاد هاشمی برخورد بسیار صمیمی و مهربانی داشتند. از همان روزهای اول به من گفتند نترس و تجربه کن. این اعتماد باعث شد بتوانم راحتتر بازی کنم. از ایشان یاد گرفتم که بازیگر باید جسارت تجربه داشته باشد.
بازیگر نوجوان فیلم درباره تجربه حضور در این اثر اظهار کرد: نقشم پسر کمحرف و درونگرایی بود که احساساتش را پنهان میکند. راستش خیلی از ویژگیهای این شخصیت را در خودم دیده بودم، برای همین بازی در این نقش برایم آسانتر بود. انگار داشتم نسخهای از گذشته خودم را بازی میکردم.
ماهور صادق علی افزود: با ستایش تمرینهای زیادی داشتیم تا رابطه بین دو شخصیت طبیعیتر شود. از همان روزهای اول ارتباط خوبی شکل گرفت و حس واقعی دو نوجوان سردرگم را در صحنهها بهخوبی درآوردیم.
در پایان نشست، حسامفر تأکید کرد که فیلم «چشم بادومی» تلاشی است برای دعوت به گفتوگو بین نسلها و نشان دادن اینکه فضای مجازی نه دشمن است و نه نجاتدهنده، بلکه واقعیتی است که باید آن را شناخت و درست از آن استفاده کرد.
انتهای پیام
نظرات