اسفندیار صادقی، روز چهارشنبه، ۳۰ مهر در همایش انگیزشی «از مدرسه تا دانشگاه» در دانشگاه بناب، بر نقش دانشآموزان، معلمان و مدیران در توسعه کشور تأکید کرد و گفت: شهر بناب یکی از شهرستانهای مهم، محوری و سرآمد استان آذربایجان شرقی است و این شهرستان به عنوان شهر حوزه و دانشگاه، شهر صنعت و اقتصاد و شهر خلاقیتهای علمی شناخته میشود و این جایگاه، مسئولیت دانشآموزان و معلمان را برای دستیابی به اهداف علمی و تربیتی بیشتر میکند.
وی افزود: آینده کشور در دستان دانشآموزان است و میدانید که موفقیت اتفاقی نیست و تلاش، پشتکار، برنامهریزی و ایمان به توانمندیها، کلید دستیابی به موفقیتهای بزرگ است.تسلط به علوم و فنون و برنامهریزی دقیق، نقش حیاتی در قدرت ملی دارد و تجربه جنگ دوازده روزه نشان داد که دستیابی به قلههای علمی اهمیت استراتژیک دارد.
صادقی اضافه کرد: برنامهریزی بدون تلاش و پشتکار، حتی بهترین نقشهها را به شکست میکشاند. از شکستها نترسید، چرا که آنها پلی برای موفقیت هستند؛ بلکه از تلاش نکردن بترسید، چرا که در این صورت هیچ توفیقی حاصل نخواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به موفقیتهای اخیر دانشآموزان بناب اظهار کرد: ۵۶ نفر از دانشآموزان شهرستان به دانشگاه فرهنگیان و ۴۶ نفر به دانشگاه علوم پزشکی و دانشآموزان متعددی به رشته مهم فنی مهندسی در بهترین دانشگاه های کشور راه یافتهاند که نشاندهنده تلاش مضاعف، همت و انگیزه بالای دانشآموزان است که این دستاوردها نمونهای از توانمندی علمی و پشتکار جوانان بناب است.
وی درباره اقدامات توسعهای و پروژههای آموزش و پرورش گفت: در راستای نهضت توسعه عدالت آموزشی، ۹ پروژه آموزشی در بناب در حال پیگیری است که دو پروژه افتتاح شده و امروز چهار مدرسه با ۲۴ کلاس درس به بهرهبرداری رسید و تا دهه فجر نیز دو مدرسه دیگر تکمیل خواهد شد.
صادقی یادآور شد: برای سال تحصیلی جدید، ۱۵ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس شهرستان از محل اعتبارات دولتی و بخشی نیز کمک های مردمی هزینه شده است. همچنین دو چمن مصنوعی و دو فضای ورزشی در قالب طرح میدان همدلی در دست تکمیل است.
صادقی با تأکید بر اهمیت تربیت دانشآموزان در تراز جمهوری اسلامی خطاب به معلمان و مدیران گفت: همه ما مسئول هستیم تا دانشآموزانی پرتوان، خلاق، با انگیزه و اخلاقمدار تربیت کنیم. باید بدانیم آموزش و پرورش تنها انتقال دانش نیست؛ بلکه پرورش فکر، خلاقیت، مهارتهای اجتماعی و اخلاقی به نسل آینده کشور است و امیدوارم شما دانشآموزان بتوانید پلههای رشد و ترقی را طی کرده و با موفقیتهای خود، آینده کشور را تضمین کنید.
وی در پایان سخنانش، پیام امید و تلاش مستمر را به دانشآموزان منتقل کرد و افزود: با جدیت، پشتکار و برنامهریزی، آینده در دستان شماست. هیچ موفقیتی بدون تلاش و کوشش محقق نمیشود و هر موفقیتی که حاصل شود، نتیجه ایمان شما به توانمندیها و تلاش مستمر است و من میدانم بناب به شما افتخار خواهد کرد.
در این همایش، حجتالاسلام باقریبنابی، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آینده کشور در دستان دانشآموزان است، اظهار کرد: برای رسیدن به توفیقات، چارهای جز طی کردن پلههای علم و پرورش خود در جنبههای مختلف ندارید و ارتقاء و توسعه کشور تنها از مسیر آموزش و پرورش و دانشگاه میسر خواهد شد. آمادگی استفاده از ظرفیت مجلس برای پشتیبانی و فراهم کردن مسیر رشد نظام آموزشی وجود دارد.
در این برنامه، اهمیت تلاش و پشتکار دانشآموزان، توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت مدارس و استفاده از ظرفیتهای علمی و اجتماعی مورد تأکید قرار گرفت.
دانش و پرورش استعداد، مقدمه رسیدن به قلههای موفقیت است
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم، بر اهمیت دانش، تلاش و نقش معلمان و خانوادهها در موفقیت دانشآموزان تأکید کرد و ورود به دانشگاه را تنها یک ایستگاه در مسیر موفقیت دانست.
علی باقرزاده با بیان اینکه دانش مقدمه رسیدن به قدرت و موفقیتهای ملی و فردی است، اظهار کرد: اگر میبینید در کشورهای مختلف هزینههای هنگفتی برای جذب بهترینها و دانشمندان میشود، به دلیل این استراتژی است.
وی ادامه داد: شعر شاعر بزرگ ایرانی ابوالقاسم فردوسی که میگوید «توانا بود هر که دانا بود» باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که هر کسی که علم و رشد همه جانبه فردی و اجتماعی را از دست بدهد، باید منتظر سلطه دیگران باشد و همانطور که میبینید امروز رقابت جدی برای دستیابی به علم و پرورش شخصیتهای برجسته در جهان وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: این همایش برای معرفی قبولشدگان یا دانشآموزان موفق برگزار نشده است، بلکه یادآوری تواناییهای بالقوه دانشآموزان است. ورود به دانشگاه مقصد نهایی نیست؛ بلکه یک ایستگاه است که انسان را به جایگاهی که برای آن تلاش کرده، میرساند و شروع مسیر بزرگتر و مهم تر برای شما عزیزان است.
باقرزاده تأکید کرد: خداوند هیچ آرزو یا آرمانی را در دل انسان نمیگذارد؛ مگر اینکه توانایی دستیابی به آن را در درون او قرار داده باشد. موفقیت، اتفاقی نیست و فردی که در جایگاهی قرار گرفته، تلاش کرده، معلمی دلسوز داشته و خانوادهای آگاه و حمایتگر داشته است. این سه، مثلثی هستند که میتوانند موفقیت را تضمین کنند، اما رکن اصلی موفقیت، خود فرد است و پشت هر دانشآموز موفقی نیز یک معلم دلسوز وجود دارد که نقش مهمی در شکلگیری شخصیت، انگیزه و همت او ایفا میکند.
وی افزود: ویژگی مشترک انسانهای موفق بهرهمندی صحیح از زمان است؛ زمان خود را به بطالت نمیگذرانند؛ چرا که از دست دادن زمان جبرانناپذیر است و سرمایه واقعی دانشآموزان سختکوشی، تابآوری، هدفمندی، مسئولیتپذیری و قدردانی است.
باقرزاده در پایان سخنان خود افزود: این نشست بهانهای است برای قدردانی از تلاش دانشآموزان، خانوادهها و معلمان و چنین همایشهایی باید به صورت سالانه برگزار شود و در شهری که ریشهاش علم است، باید نیرویهای توانمند و خلاق تربیت شوند تا آینده کشور تضمین شود.
انتهای پیام
نظرات