• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91051005939

واعظ‌ جوادي در گفت‌وگو با ايسنا: جامعه بااخلاق راحت‌تر مي‌تواند از سختي‌ها عبور كند

واعظ‌ جوادي در گفت‌وگو با ايسنا: جامعه بااخلاق راحت‌تر مي‌تواند از سختي‌ها عبور كند

يك استاد دانشگاه گفت: اگر انساني از اخلاق و باور خالي باشد، از حيات معقول و حيات انساني برخوردار نيست اگرچه ممكن است حيات نباتي و يا حيات حيواني داشته باشد.

يك استاد دانشگاه گفت: اگر انساني از اخلاق و باور خالي باشد، از حيات معقول و حيات انساني برخوردار نيست اگرچه ممكن است حيات نباتي و يا حيات حيواني داشته باشد.

حجت‌الاسلام مرتضي واعظ‌ جوادي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه «خداي عالم انسان را با ويژگي‌هايي تعريف مي‌كند كه سرآمد آن ويژگي‌ها اعتقاد و اخلاق است» اظهار كرد: اخلاق حد فاصل بين انسان و حيوان است و اگر كسي ويژگي اخلاقي را در خود تامين نسازد از مرز انسانيت به مرز حيوانيت ساقط خواهد شد.

وي ادامه داد: اخلاق كه جمع خلق است ناظر بر ملكات نفساني و ويژگي‌هايي است كه در حوزه نفس انساني صادر مي‌شود همان‌طوري كه معارف و اعتقادات در حوزه عقل و قلب شكل مي‌گيرد و عمل هم در حوزه بدن و جوارح اخلاق در حوزه نفس انساني نقش مي‌بندد.

اين استاد دانشگاه گفت: ممكن است انسان كار خوبي انجام بدهد اما اگر اين عمل ريشه در اخلاق نداشته باشد و در حوزه نفس انساني اين ويژگي از ابتدا آغاز نشده باشد آن عمل نفساني است.

واعظ‌ جوادي خاطرنشان كرد: اگر اخلاق انسان حسنه و نيكو بود عمل صالح و شايسته از او صادر مي‌شود و اگر اخلاق غيرحسنه بود چيزي كه از او صادر مي‌شود عبارت است از عمل ناشايست. بنابراين جامعه اخلاقي آن جامعه‌اي است كه نهادهاي اصلي آن به اوصاف و ملكات متصل شود.

وي گفت: متخلق به اخلاق به آن انساني گفته مي‌شود كه اخلاق در درون نفس او راسخ شده باشد و به ملكوت وجودي او راه پيدا كرده و در ملك هستي ظاهر مي‌شود.

اين استاد دانشگاه عنوان كرد: اخلاق در هر بعدي از ابعاد انساني چه در شغل و شئونات اخلاقي خود را نشان مي‌دهد و بايد همواره اخلاق ديني توليد شود و بر اساس اخلاق، هر فردي كه در هر مقام و پستي است بايد اخلاق تخصصي خود را داشته باشد.

وي افزود: سخن حكيمانه و فقيهانه گفتن، شرح صدر داشتن، تحمل سخنان ديگران و آرام صحبت كردن با ديگران اين‌ها ابزارهاي اخلاقي است كه سياستمداران و مسوولان بايد داشته باشند.

واعظ‌ جوادي گفت: اخلاق در جامعه ما اهميت زيادي دارد و جامعه‌اي كه اخلاق داشته باشد راحت‌تر مي‌تواند از سختي‌ها عبور كند و اگر اخلاق نداشته باشد هنگام تنگنا و فشار خيلي از اصول اخلاقي را زير پا مي‌گذارد، اگر جامعه‌اي را به رفتار و كردار و گفتار نيك دعوت كنيم براي آن است كه خود را به حيات معقول برسانيم و بتوانيم شان انسانيت را به درگاه الهي نزديك كنيم.

اين استاد دانشگاه در پايان با اشاره به سخن پيامبر اكرم (ص) گفت: طبق سخن پيامبر (ص) شبيه‌ترين مردم به پيامبر كسي است كه رفتار نرم و آرام داشته و خوش اخلاق باشد و خشم خود را بپوشاند و از گناهان ديگران چشم‌پوشي كند و ما بايد در جامعه اهل عفو و بخشش باشيم و جانب حق را بگيريم و اخلاق را در حوزه انفاق رعايت كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha