• یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91081408059

/سبک زندگی دینی؛ روزی حلال/

رهبر در گفت‌وگو با ایسنا: بحث‌های سیاسی ما را از طرح سبک زندگی اسلامی دور کرده است

رهبر در گفت‌وگو با ایسنا: بحث‌های سیاسی ما را از طرح سبک زندگی اسلامی دور کرده است

رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم، گفت: متاسفانه ما به جای پرداختن به چگونگی سبک زندگی اسلامی به برخی جر و بحث‌های سیاسی و بعضی مسائل غیرضرور می‌پردازیم.

رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم، گفت: متاسفانه ما به جای پرداختن به چگونگی سبک زندگی اسلامی به برخی جر و بحث‌های سیاسی و بعضی مسائل غیرضرور می‌پردازیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیرامون سبک زندگی از منظر دین اسلام، اظهار کرد: سبک زندگی دارای معانی بسیاری است که باید ابعاد گوناگون آن را مورد توجه قرار داد و از آن جمله می‌توان به زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی، آداب و سنن، محاوره و اخلاق اشاره کرد.

وی ادامه داد: در اسلام برای تمام این موارد مباحثی مطرح شده است، اما متاسفانه رسانه‌ها، صدا و سیما و آن‌هایی که مسوولیت پرداختن به این موارد را دارند از رهنمودهای اسلامی در این عرصه کمتر استفاده می‌کنند.

رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم، با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری، گفت: کارشناسان حوزوی، دانشگاه‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی و رسانه ملی باید از کارشناسان دعوت کنند تا در زمینه سبک زندگی اسلامی گفت‌وگو کنند.

رهبر افزود: همچنین سبک ساختمان‌ها، تعامل زن و شوهر، وضعیت زن و سبک زندگی وی و این‌که در جامعه از نظر دیانت، عفاف، حجاب و ... چه وظایفی دارد و اصلا مرد و زن چه تکلیف‌هایی دارند یک دنیای بسیار بزرگی است که احتیاج دارد شاخه شاخه شده و ابعاد مختلف آن مورد توجه قرار گیرد و به طرق مختلف در اختیار نسل حاضر گذاشته شود.

وی ادامه داد: متاسفانه ما بر اثر غفلت از این موارد و توقف در برخی از جر و بحث‌های سیاسی و بعضی مسائل غیرضرور از آنچه که اسلام در سبک زندگی و تعامل خانواده، پدر و مادر با فرزندان و فرزندان با پدر و مادر، حکومت با مردم و مردم با حکومت دارد، دور مانده‌ایم.

رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم با بیان این‌که «امام زین‌العابدین (ع) رساله‌ای با عنوان حقوق دارند که می‌توان گفت بخش عمده‌ای از آن مرتبط با سبک زندگی و چگونگی رفتار در موارد مختلف زندگی است» گفت: باید پرسید که در حال حاضر در سطح جامعه ما این رساله در کدام کتابخانه یافت می‌شود؟ و یا کجا از آن بحث کرده‌اند؟.

رهبر اظهار کرد: چگونگی زندگی پاک، افتخارآمیز و مسالمت‌آمیز و توام با صلح و صفا، اقتصاد، معیشت درست، صرفه‌جویی، با آرامش و غیره همه عوامل سبک زندگی دینی هستند.

وی گفت: در مجموعه اصول کافی، بخشی به عنوان «باب معیشت» در رابطه با زندگی صحبت می‌کند و در زمینه‌های گوناگون به موارد مرتبط با آن می‌پردازد.

رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم همچنین با بیان این‌که «روایات ما مملو از موارد مرتبط با سبک زندگی هستند که از آن جمله می‌توان به منابعی چون بحارالانوار اشاره کرد» اظهار کرد: این معارف را ما باید به سطح جامعه، خطبه‌های نماز جمعه‌، رسانه‌ها، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها بیاوریم.

رهبر گفت: مکتب متعالی اسلام برای بشریت حرف‌های بسیاری دارد که از آن جمله به سبک زندگی مطرح در این دین می‌توان اشاره کرد که به مواردی چون چگونگی غذا خوردن، کسب، معیشت، حلال و حرام، اقتصاد، جلوگیری از اسراف‌کاری و غیره می‌پردازد که این موارد تنها مبحث اقتصادی را در بر می‌گیرند.

رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم، اظهار کرد: باید یک عده اسلام‌شناس فارغ‌البال از سوی نهادی که مسوولیت این کار را می‌پذیرد در عرصه‌های مختلف علمی و در ابعاد گوناگون به بحث در رابطه با سبک زندگی اسلامی بپردازند و ببیند که در این زمینه اشکال کار ما کجاست؟ و چگونه می‌توان این موارد را در مدارس و دانشگاه‌ها به افراد آموخت.

رهبر گفت: سیره اهل بیت(ع) و احادیث آن بزرگان و سبک زندگی پیامبر اسلام(ص) خود راه و روش مناسبی برای ما در عرصه پیروی از سبک زندگی اسلامی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha