• شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۱ / ۰۷:۴۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91092513932

/سبک زندگی دینی؛ روزی حلال/

رییس سازمان دارالقرآن‌الکریم: تقویت روحیه قناعت در خانواده از راه‌های کسب روزی حلال است

رییس سازمان دارالقرآن‌الکریم: تقویت روحیه قناعت در خانواده از راه‌های کسب روزی حلال است

رییس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اگر بتوان روحیه‌ قناعت‌ورزی را در خود، خانواده و اطرافیانمان تقویت کنیم این مهم یکی از راه‌های گسترش رزق و روزی حلال در خانواده‌ها می‌شود.

رییس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اگر بتوان روحیه‌ قناعت‌ورزی را در خود، خانواده و اطرافیانمان تقویت کنیم این مهم یکی از راه‌های گسترش رزق و روزی حلال در خانواده‌ها می‌شود.

مهدی قره‌شیخ‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیرامون جایگاه کسب رزق حلال و ممانعت از ورود به محدوده‌ رزق حرام، اظهار کرد: ما در سبک زندگی دینی الگوهای زیادی داریم که در روابط اجتماعی، مسائل خانوادگی و مسائل شخصی در این نوع از سبک زندگی، باید به آن توجه کنیم.

وی با بیان این‌که «یکی از نکات زیربنایی در سبک زندگی اسلامی که در بخش‌های مختلف تاثیر می‌گذارد بحث روزی حلال است» گفت: اگر افراد واقعا مقید به کسب روزی حلال باشند و در این عرصه تلاش کنند تا خدای نکرده مسائل حرام و حتی شبهه‌ناک مخلوط زندگی‌شان نشود این مهم در بسیاری از بخش‌های دیگر زندگیشان نیز تاثیرگذار است.

رییس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: کسانی که خدای نکرده دچار مال حرام می‌شوند اثر وضعی منفی آن را در زندگی خود مانند تربیت فرزندان و آینده‌ی خانواده شاهد هستند.

قره‌شیخ‌لو گفت: امام حسین(ع) در واقعه‌ کربلا به لشگر مقابل خود این موضوع را اشاره کردند که «شما به خاطر مال‌های حرامی که خورده‌اید حرف‌های مرا متوجه نمی‌شوید». یعنی در واقع اثر وضعی آن مال حرام این بوده که متاسفانه گوش‌های آن نفرات در برابر حق ناشنوا شده و سخنان امام حسین(ع) را نمی‌شنیدند.

وی با بیان این‌که «بنابراین در سبک زندگی دینی، یکی از کارهایی که باید انجام شود توجه به روزی حلال و قناعت است» ادامه داد: یکی از رفتارهایی که باعث می‌شود رزق آدم حلال باشد قناعت است.

رییس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: معمولا کسانی که دایره‌ی قناعت را زیر پا می‌گذارند و می‌خواهند به هر قیمتی ثروتی را جمع کنند گرفتار کسب حرام می‌شوند. بنابراین اگر بتوان روحیه‌ قناعت‌ورزی را در خود، خانواده و اطرافیانمان تقویت کنیم این یکی از راه‌های گسترش رزق و روزی حلال در خانواده‌ها می‌شود.

قره‌شیخ‌لو در پاسخ به این سوال که وظیفه‌ مسوولان در رابطه با ترغیب مردم به کسب روزی حلال و ممانعت از توجه به ثروت حرام چیست؟ گفت: یک بخش از وظیفه‌ آنان فرهنگ‌سازی در زمینه ترویج کسب حلال و جلوگیری از توجه به کسب حرام است که این کار را باید به وسیله‌ رسانه‌های مختلف مانند جراید و صدا و سیما انجام دهند و راه‌های درست آن را آموزش دهند که البته باید گفت ما به این موارد می‌پردازیم، ولی به نظرم کم است و باید در قالب‌های مختلف آن را به مردم یادآوری کرده و آموزش دهیم.

وی اظهار کرد: همچنین باید سطح زندگی و معیشت مردم را به سطحی برسانیم که آنان بتوانند با کار کردن معمول و معقول زندگی خود را اداره کنند، زیرا اگر یک خانواده ببیند که هرچقدر تلاش می‌کند هم‌چنان گرفتار مسائل اقتصادی است، باید خیلی فرد تربیت شده‌ای باشد که در برابر حرام و زیرمیزی خود را نگه دارد.

رییس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: این موضوع به این معنا است که اگر سطح معیشت مردم بالا برود و قدرت خرید آنان نیز افزایش یابد تا بتوانند با درآمدهایی که دارند زندگی خود را به صورت آبرومندانه بگردانند قطعا خیلی از افراد به وادی حرام نمی‌روند.

قره‌شیخ‌لو اظهار کرد: من فکر می‌کنم که در برخی مواقع آن‌قدر مردم تحت فشارهای اقتصادی قرار می‌گیرند که مجبور می‌شوند در وادی کسبی غیر حلال بیفتند. البته این موضوع دلیل خداپسندانه‌ای نیست که بگوییم چون سخت بود و گرفتار بودیم چنین عمل کردیم، ولی به هر حال همه‌ی افراد، درجات ایمان و خودنگهداری‌شان به اندازه‌ی یکدیگر نیست.

وی گفت: به نظر من یکی از تکالیف مسوولان این است که سطح معیشت و رفاه مردم را به یک سطح معقول برسانند که دیگر کسی در این زمینه بهانه‌ای نداشته باشد. اگر خدای نکرده این معیشت و رفاه حداقلی رعایت نشود قطعا سطح این کار و مضرات آن در جامعه روز به روز بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha