• دوشنبه / ۴ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91100401969

/سبک زندگی دینی؛ روزی حلال/

مبانی سبک زندگی اسلامی از نگاه دین و علوم روز تفهیم شود

مبانی سبک زندگی اسلامی از نگاه دین و علوم روز تفهیم شود

رییس اتحادیه موسسات قرآنی مردمی استان تهران، گفت: ما باید مبانی نظری سبک زندگی اسلامی را از نگاه قرآن و روایات و علوم روز تفهیم کرده و دیگر اینکه دولت در عرصه فعالیت‌های خود در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و مردم نیز در مصارف زندگی خود قناعت کنند.

رییس اتحادیه موسسات قرآنی مردمی استان تهران، گفت: ما باید مبانی نظری سبک زندگی اسلامی را از نگاه قرآن و روایات و علوم روز تفهیم کرده و دیگر اینکه دولت در عرصه فعالیت‌های خود در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و مردم نیز در مصارف زندگی خود قناعت کنند.

محمد بیستونی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در رابطه با جایگاه رزق حلال و حرام در سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: در ارتباط با بحث سبک زندگی اسلامی با توجه به وضعیت فعلی که ما در تحریم اقتصادی شدید به سر می‌بریم، دولت و مردم هر دو وظایف جداگانه‌ای را بر عهده دارند.

رییس اتحادیه موسسات قرآنی مردمی استان تهران، گفت: اقتصاد به عنوان ابزار زندگی زیربنای زندگی انسان‌ها است. یعنی ابتدا مبانی اعتقادی است و سپس مبانی اقتصادی و در روایات فراوان آمده که اگر در جامعه فقر به وجود بیاید در ادامه آن کفر ایجاد می‌شود.

بیستونی ادامه داد: امام علی (ع) می‌فرمایند که "اول فقه، سپس تجارت" در این روایت "تجارت" به معنای اعم آن است پس اگر مردم در هر شغلی که دارند اول یاد بگیرند که اسلام چه نگاهی به این شغل دارد بسیاری از مسیر چگونگی کسب رزق حلال را پیموده‌اند.

وی افزود: اگر مردم ابتدا اعتقادات و شناخت دینی خود را نسبت به مساله‌ تجارت و رزق و روزی تصحیح کنند این قدم اول در کسب حلال است؛ زیرا اگر کسی نداند مبانی کسب حرام و حلال چیست؟ طبیعی است که نمی‌داند به دنبال چه چیزی باید برود و پس از آن‌که این مسائل را آموخت خیلی ساده می‌تواند زندگی خود را سامان بدهد و رزق حلال نیز به زندگی وی برکت می‌آورد.

رییس اتحادیه موسسات قرآنی مردمی استان تهران، گفت: برخی تصور می‌کنند که حلال‌خوری محدودیت در ثروت است که این تصور غلط است؛ زیرا ما در روایات فراوانی داریم که اگر کسی بر روزی خود تأمل و دقت کند خداوند بر روزی وی برکت می‌دهد.

بیستونی اظهار کرد: اهتمام به انفاق کردن هم باعث ورود به برکت در زندگی می‌شود و اگر کسی ثروتی ندارد در همان حدی که می‌تواند انفاق کند.

وی گفت: انفاق مانند چشمه است که هر چقدر از آن برداشت کنیم بیشتر شکوفا می‌شود، ولی در نگاه مادی و ریاضی از چشمه اگر آب برداریم از آن کم می‌شود و کسی که به عمق آن چشمه می‌نگرد، نگاهش به آن عوض خواهد شد.

رییس اتحادیه موسسات قرآنی مردمی استان تهران، اظهار کرد: اگر ما فقه مورد نیاز زندگی خود را بنا بر توصیه‌های دینی‌مان بیاموزیم و در پی رزق حلال باشیم یقینا در زندگی نسل ما اثر خواهد گذاشت و زندگی ما برکت پیدا خواهد کرد، ولی تجربه نشان داده که رزق‌هایی که حرام و شبهه‌ناک هستند نه تنها آرامشی بر آن مرتبط نیست بلکه بسیاری با این پول‌های گزاف زندگی جهنمی هم دارند.

بیستونی اظهار کرد: من تصور می‌کنم تحریمی که ما در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم جدی نیست و اگر دولت واقعا عاقلانه، مبتنی بر خرد جمعی و با استفاده از مشارکت فکری خبرگان و فرهیختگان جامعه حرکت کند به سادگی از این مرحله عبور می‌کنیم؛ چون مشابه این شرایط و به تعبیری سخت‌تر از آن در زمان جنگ مواجه بودیم، ولی بحمدالله مملکت اداره می‌شد و این امر به خاطر این بود که آن موقع به خرد جمعی نسبت به حال حاضر بیشتر بها داده می‌شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه اکثر افرادی که در جایگاه‌های مختلف مسوولیت دارند از یک توانمندی و مدیریت بالایی برخوردار نیستند و به همین خاطر من تصور می‌کنم اولا دولت باید واقعا از مجموع مدیران و کارشناسان مخصوصا در بخش خصوصی استفاده کند تا به بحث پرداختن به سبک زندگی از جهت سازماندهی و برنامه‌ریزی داده‌هایمان نظمی بدهیم.

رییس اتحادیه موسسات قرآنی مردمی استان تهران، ادامه داد: اگر دولت به تصدی‌گری نپردازد و به هر کار جزئی ورود پیدا نکند بلکه وظایف اصلی حاکمیتی و حکومتی خود را به طور دقیق انجام دهد ما به سادگی از سربالایی تحریم نیز عبور خواهیم کرد؛ چون در حال حاضر ما در حال رسیدن به قله و گردنه مبارزه با استکبار جهانی هستیم.

وی افزود: الحمدالله امنیت ایران خوب و در دنیا منحصر به فرد است و اقتصادمان نیز به غیر از بحث نفت پشتوانه‌های عظیمی از جهت معادن و ذخایر زیرزمینی و امکان صادرات و تولید در داخل دارد و در خیلی از ابعاد چیزی کمتر از چین نداریم ولی متاسفانه به دلیل اینکه مدیریت صحیحی اعمال نمی‌شود این منابع به هدر می‌روند.

بیستونی گفت: بنابراین اگر دولت در جایگاه خود قرار بگیرد و عادلانه برنامه‌ریزی کند و مردم هم با نظم، مثل دوران ماه مبارک رمضان که مدتی به صرفه‌جویی می‌پردازند در همه ابعاد به قناعت بپردازیم، این مرحله را نیز خواهیم گذراند.

وی اظهار کرد: لطفی که تحریم برای ما داشته این است که دوباره نگاه به تولید داخلی و شکوفایی اقتصاد ملی در حال سر و سامان گرفتن است و در این عرصه خیلی از چیزهایی که ما می‌دیدیم اصلا ظهور و بروز ندارند در حال بروز هستند.

رییس اتحادیه موسسات قرآنی مردمی استان تهران، گفت: یکی از خطاهای بسیار بزرگ دولت در عرصه‌ی هدفمندی یارانه‌ها این بود که به تولید نپرداخت و از آن غفلت کرد، ولی این تحریم اخیر باعث شد که نگاه دولت به این مقوله عمیق‌تر شود.

بیستونی ادامه داد: از مجموع سه برآیندی که مطرح شد نتیجه این می‌شود که ما باید مبانی نظری سبک زندگی را از نگاه قرآن و روایات و علوم روز تفهیم کنیم و دیگر اینکه دولت در عرصه فعالیت‌ها باید در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و مردم نیز در مصارف زندگی خود قناعت کنند که بر این اساس تصور می‌کنم که به سادگی از این مرحله عبور خواهیم کرد و بعد سرازیری در پیش روی ما خواهد بود.

وی اظهار کرد: ما خود در موسسه تفسیر جوان مجموعه‌ای پنج جلدی با عنوان «قرآن و مهارت‌های زندگی» یا «فرهنگ و سبک زندگی» گرد آورده‌ایم که ان‌شاءالله به زودی به چاپ خواهد رسید و یک قالب کلی از مجموعه مباحث قرآن و مهارت‌های زندگی را از مجموعه قرآن، روایات و اصول روان‌شناختی در این مجموعه جمع‌آوری کرده‌ایم.

رییس اتحادیه موسسات قرآنی مردمی استان تهران، گفت: همچنین تفسیری با عنوان "تفسیر مشاغل" را تالیف کرده‌ایم که برای اولین بار در تاریخ اسلام نگاه این دین را به شغل از نگاه قرآن استخراج کرده‌ایم و در آن به آیاتی که در قرآن به کیفیت برتر و صنعت سالم تاکید دارند و تعداد فراوانی از آیات را نیز شامل می‌شوند آورده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha