• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 91113018678
  • منبع : نمایندگی سمنان

واگذاری 25 هزار هکتار از مراتع شهرستان مهدیشهر به مرتعداران

واگذاری 25 هزار هکتار از مراتع شهرستان مهدیشهر به مرتعداران

ایسنا/سمنان رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر از واگذاری 25 هزار هکتار از مراتع این شهرستان در قالب قراردادهای 30 و10ساله به مرتعداران خبر داد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر از واگذاری 25 هزار هکتار از مراتع این شهرستان در قالب قراردادهای 30 و10ساله به مرتعداران خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، حمیدرضا عبدوس 30 بهمن ماه با اعلام این خبر گفت: مدیریت مراتع شامل عملیات بیولوژیک مانند کاشت بوته‌های مرتعی، قرق مراتع، گشت و مراقبت، کنترل‌ ظرفیت ورود دام به مراتع و رعایت زمان چرا از جمله مهمترین امور مدیریت مراتع است که به جهت کیفیت و تنوع مراتع این شهرستان تاکنون برای 30 هزار هکتار از مراتع این شهرستان از مجموع 127 هزار هکتار مراتع موجود طرح مرتعداری تهیه شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا 25 هزار هکتار از این مراتع در قالب قراردادهای 30 و10ساله به مرتعداران واگذار شده که به این ترتیب امور مدیریتی مراتع با مشارکت کارشناسان اداره مرتع و مرتعداران ذی‌حق عضو شرکت‌های تعاونی مرتعداری انجام می‌شود.

عبدوس افزود: سعی بر آن است که برای مراتع باقیمانده نیز طرح مرتعداری تهیه شده و در قالب طرح‌های مرتعداری به شرکت‌های تعاونی واگذار شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر تصریح کرد: مدیریت صحیح مراتع‌ جهت حفظ، احیاء، توسعه‌ و بهره‌برداری از جمله وظایف سازمانی این اداره است که ‌کارشناسان‌ واحد مرتع اداره ‌منابع‌ طبیعی‌ و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر نیز سعی در انجام آن دارند.

عبدوس گفت: 210 سامانه عرفی در مراتع مهدیشهر وجود دارد که تاکنون برای 65 سامانه آن فرآیند تهیه طرح انجام شده است.

وی با اشاره به عملکرد واحد مرتع اداره منابع طبیعی وآبخیزداری این شهرستان در سال جاری اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون در 35 هزار هکتار از مراتع شهرستان عملیات حفاظت و قرق مرتع انجام شده که هدف از آن تأمین علوفه و افزایش گیاهان مرتعی بوده است.

عبدوس از اجرای برنامه مدیریت چرا در 90 هزار هکتار از مراتع مهدیشهر به منظور ایجاد تعادل بین دام و مرتع و جلوگیری از تخریب مراتع و حفظ و بهره‌برداری و احیای مرتع خبر داد و افزود: همچنین تهیه طرح مرتع‌داری در 6 هزار هکتار از مراتع شهرستان و ممیزی مراتع در 15 هزار هکتار و ایجاد حق سامانه‌های عرفی برای بهره‌برداران مراتع و تعیین میزان ظرفیت مرتع بر اساس تولید علوفه از دیگر برنامه‌های منابع طبیعی در این شهرستان بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha