• شنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 99013017422
  • خبرنگار : 50147

شطرنج بازی با ویروس ناشناخته!

شطرنج بازی با ویروس ناشناخته!

ایسنا/بوشهر حدود دو ماه است که درگیری و مبارزه با ویروس کرونا در ایران آغاز شده و در این راه اقدامات زیادی انجام شده، مردم تغییرات زیادی در رفتارهای خود ایجاد کرده اند، کادر درمان تمام این مدت در تلاش برای تامین سلامت بوده، شهید داده ایم و مجاهدت ها انجام شده است.

قرنطینه یا فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند، در خانه ماندن و پویش های نه به سفر، کم کردن ترددها و بالا بردن آگاهی درباره خطرات و عوارض ابتلا به بیماری کاری بوده که اکثر مردم انجام داده اند اما در این میان بعضی افراد دانسته و ندانسته با سفر غیرضروری و گردش و رعایت نکردن توصیه های پزشکان در زمین ویروس بازی کرده و خود و دیگران را گرفتار کرده‌اند.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) کروناویروس ۱۰ برابر بیش از آنفلوآنزای خوکی که یک دهه قبل در جهان شیوع پیدا کرده بود مرگبار و کشنده است. این در حالی است که شیوع آنفلوآنزای خوکی که در فاصله ژانویه ۲۰۰۹ تا اوت ۲۰۱۰ اتفاق افتاد موجب آلوده شدن بیش از ۱.۶ میلیون نفر و فوت ۱۸ هزار و ۴۴۹ تن شد. «تدروس آدهانوم قبریسوس»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در این خصوص هشدار داده است که شواهد به دست آمده از چندین کشور تصویر شفافی در مورد ویروس، چگونگی رفتار و توقف رشد آن ارائه کرده است.

وی همچنین عنوان کرده اکنون می دانیم بیماری کووید-۱۹ به سرعت گسترش پیدا می کند و از همه گیری آنفلوآنزای سال ۲۰۰۹ کشنده تر است. همچنین این ویروس به راحتی در محیط های شلوغ گسترش پیدا می کند. در برخی از کشورها موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هر سه تا چهار روز دو برابر می شود. در حالی که این بیماری به سرعت گسترش پیدا می کند اما روند کاهش یافتن آن به کندی انجام می شود.

احتمال شروع پیک دوم بیماری با آغاز به کار مشاغل

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۴۹۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور و آمار ۷۹۴۹۴ نفری مبتلایان خبر داد که با این حساب تاکنون ۴۹۵۸ نفر از این بیماران، جان خود را از دست داده اند. 

از هفته گذشته و با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند و آغاز به کار برخی از مشاغل نگرانی ها درباره اوج گرفتن بیماری و بیشتر شدن خطر آن نیز شدت گرفت. دکتر پیام طبرسی، مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در رابطه با احتمال شروع پیک دوم بیماری با آغاز به کار مشاغل می گوید: زمانی که ارتباطات اجتماعی افزایش پیدا کند، احتمال ایجاد این پیک وجود دارد و در این راستا تمام امید ما به تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی دولت و وزارت بهداشت است. وقتی ارتباطات اجتماعی افزایش پیدا کند، احتمال ایجاد پیک اپیدمی کرونا وجود دارد و متاسفانه ممکن است موارد مرگ و میر و تلفات پیک دوم از پیک اول بالاتر باشد، چرا که افرادی درگیر می‌شوند که بیماری زمینه‌ای و سن بالاتری دارند.

شعار در خانه بمانیم را حفظ کنیم

وی با بیان اینکه اپیدمی مدیریت شده و آمار آن رو به پایین است، اظهار می کند: این آمار موفقیت آمیز نتیجه اقداماتی مانند در خانه ماندن افراد و کاهش برخوردهای اجتماعی بوده که طی دو سه هفته قبل انجام شده، بنابراین باید درباره ادامه این مسئله با این شرایط بیشتر فکر شود.

رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری به مردم توصیه کرده است: افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سالمندان به هیچ وجه از خانه خارج نشوند. همچنین تعطیلی دانشگاه و مدارس نیز به خاطر در خانه ماندن بچه‌ها بوده نه حضور آنها در اجتماع. تنها افرادی از منزل خارج شوند که واقعا برای برنامه اقتصادی و امرار معاش مجبور هستند. شعار در خانه بمانیم را حفظ کنیم تا ببینیم تا آخر اردیبهشت کنترل بیماری به چه وضعیتی می‌رسد.

شش راهبرد قطع زنجیره‌ی انتقال انسان به انسان

سازمان جهانی بهداشت، استراتژی‌های خود در راستای پیشگیری از گسترش انتقال ویروس کرونای جدید را در قالب شش راهبرد قطع زنجیره‌ی انتقال انسان به انسان شامل کاهش عفونت های ثانویه از راه محدودیت تماس‌ها و مراقبت‌های کادر بهداشتی و درمانی، شناسایی، جداسازی و مراقبت به هنگام بیماران، شناسایی و کاهش احتمال انتقال از منابع حیوانی، توجه به موارد ناشناخته مهم در مورد شدت علائم بالینی، میزان انتقال و عفونت، گزینه‌های درمانی و تشخیص‌های سریع و واکسن، به اشتراک گذاشتن اطلاعات حیاتی به دست آمده و خطرات شناسایی شده با دنیا و مبارزه با اطلاعات غلط، به حداقل رساندن تأثیرات اجتماعی و اقتصادی این همه گیری از طریق جلب مشارکت های چند بخشی اعلام کرده است.

باید عادت کنیم که با کرونا زندگی کنیم

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران گفته است: کرونا قطعا به این صورت باقی نمی‌ماند و باید عادت کنیم که با این موجود زندگی کنیم. در عین حال قرار است یک فاصله‌گذاری هوشمند داشته باشیم که به این معنا که بدانیم چگونه از افراد مستعد به ابتلا حمایت و حفاظت کرده و افراد جوان را که بیمار نشده و یا به صورت خفیف مبتلا می‌شوند، در فضای سالم قرار دهیم تا بتوانند کار و زندگی کنند. باید در این زمینه اقدام کنیم. 

دکتر سمیعی عنوان کرد: در حال حاضر آزمایش تنها چیزی است که می‌تواند وضعیت یک فرد را از نظر انتقال ویروس مشخص کند که داریم بر روی آن کار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه انرژی سایر کشورها بیشتر صرف قرنطینه کامل شده است، اظهار کرد: با شرایط خاصی که داریم و با توجه به اینکه بیماری زودتر وارد ایران شده است، ممکن است بتوانیم در برخی مناطق‌مان با به دست آوردن تصویری از وضعیت بیماری و انتقال آن و وضعیت ایمنی مردم آنجا، این فاصله‌گذاری هوشمند را بهتر و سریع‌تر انجام دهیم.

ایران در رده هشتم ابتلا به کرونا

حالا تقریبا تقریبا تمام کشورهای جهان درگیر شیوع ویروس کرونا شده‌اند و تعداد مبتلایان به این ویروس در جهان، تا صبح شنبه (۳۰ فروردین) از مرز دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر عبور کرده و تعداد قربانیان این ویروس نیز از ۱۵۴ هزار نفر بیشتر شده است. در بین کشورهای جهان از نظر تعداد مبتلایان، آمریکا در رده اول و اسپانیا و ایتالیا در رده‌های دوم و سوم هستند و ایران هم هم‌اکنون در در رده هشتم قرار دارد.

در صورت ورود ویروس به بدن شرایط تغییر می کند

ساسان توانا، فوق تخصص بیماری‌های ریه در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرده است: عدم ابتلا به کروناویروس به شرط، پایبندی به نکات پیشگیری کننده همچون شستن دست‌ها، عدم تماس با مخاطات بدن فرد آلوده، رعایت بهداشت فردی و... مقدور خواهد بود. این درحالی است که اگر ویروس وارد بدن شود شرایط تغییر خواهد کرد

این متخصص بیماری‌های ریه با بیان اینکه این روزها و در پی شیوع ویروس کرونا، سوالات و حواشی پیرامون مصرف ویتامین‌ها برای جلوگیری از بروز بیماری افزایش یافته است، اظهار کرد: از آنجایی که کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به تحت تاثیر قرار دادن سیستم ایمنی بدن شود بهتر است کسانی که از کمبود این ویتامین در بدن خود اطلاع دارند با نظر پزشک آن را به حد مطلوب برسانند.

وی در خصوص عوارض مصرف خودسرانه داروها و اسپری‌های تنفسی در پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹، می گوید: متاسفانه یکی از مشکلات فعلی این است که برخی اقدام به مصرف خودسرانه داروهایی مانند "هیدروکسی کلروکین" برای پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌کنند. این موضوع باید در نظر گرفته شود که حتی یک نوع خاصِ دارو برای تمام مبتلایان تجویز نمی‌شود و هر بیمار بسته به سایر شرایط خود درمان دریافت می‌کند. به همین دلیل مصرف خودسرانه دارو برای پیشگیری از ابتلا صحیح و تأیید شده نیست؛ چراکه ممکن است فرد دچار عوارض ناشی از مصرف بیهوده دارو شود.

تأثیرگذارترین مولفه های موثر بر کاهش ابتلا به کرونا

روز گذشته دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور ضمن ارائه گزارشی از روند کاهشی بیماری کرونا در شماری از استان های کشور و همچنین ثبت نام صاحبان مشاغل کم ریسک در سایت سلامت، اظهار کرد: در چارچوب طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی و آغاز فعالیت کسب و کارهای کم ریسک، تاکنون یک میلیون و ۶۵۹ هزار و ۲۵۴ کارگاه در سایت سلامت وزارت بهداشت ثبت کرده اند که یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۷۸۱ کارگاه تایید شده اند و این روند ادامه دارد.

نمکی همچنین می گوید: در شرایط همه گیری بیماری عفونی، آن هم از این نوع که دارو، واکسن و درمان خاصی ندارد و رعایت فاصله فیزیکی و عدم تجمعات و تراکم جمعیتی تأثیرگذارترین مولفه موثر بر کاهش موارد ابتلا است، برای مدیران ارشد نظام سلامت استمرار اجرای طرح های فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی فرصتی طلائی ست تا بتوانند با حوصله و دقت موارد آلوده را شناسائی، ایزوله و زنجیره انتقال را سریع تر قطع کنند.

وی اظهار امیدواری کرده است که با نظارت مستمر بر اجرای پروتکل های برنامه ریزی شده بتوانیم تأثیر بازگشایی ها بر افزایش بیماری و مرگ ومیر را که به حداقل رسیده کاهش دهیم. وزیر بهداشت تاکید می کند: ما و همکارانمان همواره مترصد و نگران خیز بیماری از نقطه ای هستیم و با رصد کردن مستمر و بازگشایی تدریجی به محض مشاهده هرگونه تأثیر منفی بر مدیریت بیماری سریعاً منعکس و خواستار احیای شرایط انقباضی خواهیم شد. چون ما معتقدیم هیچ پدیده‌ای مخرب تر از تطویل دوره بیماری بر مولفه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور نمی باشد.

کووید ۱۹ در ماه های آینده با ما چه خواهد کرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این پرسش که بیماری کووید ۱۹ در ماه های آینده با ما چه خواهد کرد گفت: باید به این واقعیت تلخ که بارها گفته ام اذعان نمود که در جهان همه کشورها و سازمان جهانی بهداشت نیز پاسخی برای این پرسش ندارند. همه دارند با ویروس ناشناخته شطرنج بازی می کنند. گرچه پیش بینی های اپیدمیولوژیک ما تا کنون مقرون به صحت است، اما تغییرات آینده نامعلوم بیماری در جهان همه کارشناسان خبره را با بلاتکلیفی مواجه کرده است. آنچه از اجداد ویروس موجود می شناسیم با رفتار این فرزند ناخلف برابر نیست و شاید با گذر ایام و تبادل اطلاعات جهانی بتوان در برآوردهای آتی مطمئن تر اظهارنظر کرد.

لطفا همه ماسک بزنید

"بابک جاوید"، دانشمند ایرانی در یک سرمقاله با همکاری دو محقق دیگر از دانشگاه کمبریج در مجله BMJ، با اشاره به اهمیت پوشاندن صورت با ماسک در دوران شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ از همگان درخواست کرده است برای قطع کردن زنجیره انتقال این بیماری، ماسک پارچه‌ای بزنند؛ چرا که مزایای فراوانی دارد.

او توضیح می‌دهد: ما می‌دانیم که میزان زیادی از انتقال و شیوع کروناویروس جدید قبل از بروز علائم در افراد رخ می‌دهد، بنابراین پوشیدن ماسک‌ها در درجه اول برای محافظت از دیگران و همچنین محافظت از پوشنده است.

این مشاور بیماری‌های عفونی از دانشگاه کمبریج می افزاید: استفاده گسترده از ماسک، به جای اینکه به عنوان یک اقدام محافظتی برای افراد سالم عمل کند، زنجیره انتقال را در کسانی که از ناقل بودن خود آگاه نیستند، محدود و قطع می‌کند. در حالی که استدلال "احساس امنیت کاذب" نامعتبر نیست، اما باید به عموم مردم درباره نحوه استفاده صحیح و ایمن از ماسک‌های پارچه‌ای آموزش داد. همانند کمپین‌های شستشوی دست که راه‌اندازی شد، آموزش جمعی استفاده بی‌خطر و دفع ماسک‌ها نیز امکان‌پذیر است. نکته مهم این است که اگر یک ماسک در هنگام دفع، آلوده باشد، به این معنی است که پوشنده را از ابتلا به ویروس محافظت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۰ ۱۴:۵۲

بسمه تعالی با سلام وخسته نباشید این را یک مسابقه فوتبال در نظر بگیریم بنده به عنوان سرمربی تیم خود اعلام می دارم پوشش دفاعی اتوبوسی را همراه با سبک مالکانه را البته بدون احساسات در جهت هماهنگی صددرصدی در خطوط دروازه و حمله را همراه با دقت بسیار را انتخاب می کنم