• شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91091104765
  • خبرنگار : 71461

/سبک زندگی دینی/

خزعلی در گفت‌وگو با ایسنا: سبک زندگی را با زبان جوانان و به روز مطرح کنیم

خزعلی در گفت‌وگو با ایسنا: سبک زندگی را با زبان جوانان و به روز مطرح کنیم

رییس دانشگاه الزهراء با بیان این‌که «خیلی از شیوه‌ها و سبک‌های زندگی شاید در جامعه ما تعریف شده نباشد» گفت: یک‌سری از سبک‌های زندگی دینی در سنت‌های کشور ما وجود دارد، ولی در حال تغییر و دستخوش اضمحلال است.

رییس دانشگاه الزهراء با بیان این‌که «خیلی از شیوه‌ها و سبک‌های زندگی شاید در جامعه ما تعریف شده نباشد» گفت: یک‌سری از سبک‌های زندگی دینی در سنت‌های کشور ما وجود دارد، ولی در حال تغییر و دستخوش اضمحلال است.

انسیه خزعلی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «ارتباط کشورها با یکدیگر از طریق فیلم‌ها، ماهواره و فضای مجازی سبک زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد» اظهار کرد: سبک‌های وارداتی و غیرهماهنگ با فرهنگ و باورهای ما نمی‌تواند جامعه ایرانی را اقناع نماید، ما باید سبک زندگی را به گونه‌ای که در دین تعریف شده و مورد پذیرش است بیان کنیم و شاخص‌های اصلی و مهارت‌هایی که یک جوان یا نوجوان باید کسب کند تا قادر باشد مسایل شخصی و اجتماعی خود را مدیریت کند، مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان این‌که «ما باید هویت خود را حفظ کنیم» تصریح کرد: برخی اشخاص هر گاه می‌خواهند سبک زندگی را تعریف کنند آن را با معیارها و شاخص‌های غربی می‌سنجند که این کار نه علمی است و نه پاسخگوی نیازهای بومی و داخلی.

خزعلی با بیان این‌که «به عنوان مثال سازمان بهداشت جهانی 10 مهارت را به عنوان ضرورت‌های یک زندگی سالم مطرح نموده و به سایر جوامع هم آموزش می‌دهد» گفت: گاهی کشور ما به تقلید از کشورهای غربی با برقراری کلاس‌هایی به نام مدیریت زمان، مدیریت استرس یا خشم و یا شیوه‌های برقراری ارتباط با دیگران اینگونه مسائل را در سبک زندگی با رویکرد غربی آموزش می‌دهند، بدون توجه به این امر که خیلی از موارد با مسائل بومی و اعتقادات دینی و هویت فرهنگی ما مغایرت دارد و در بسیاری از آنها با داشتن فرهنگ غنی خود می‌توانیم توانمندی‌های بالاتری را ایجاد نماییم.

رییس دانشگاه الزهراء با اشاره به این‌که «ما باید مهارت‌هایی مثل ایثار و فداکاری که در دینمان ارزشمند هستند و جزء اصول سبک زندگی دینی است را به جوانان و نوجوانان جامعه آموزش دهیم» خاطرنشان کرد: در فرهنگ غرب به نقش ایثار و این‌که باید به مشکل برادر دینی خود نیز اهمیت بدهیم خیلی ارزش قائل نیستند و تعبیر "این مشکل شماست و خود باید آن را حل کنید" از اصطلاحات رایج وارداتی است در صورتی که در دین ما این همدردی و گره‌گشایی یکی از ارزش‌های مهم است.

وی افزود: غرب وابسته به آن چیزی است که اطرافش است و فرهنگ اسلامی بریده از اطراف و پیوسته به جهان بالاتر است که این‌ها هیچ‌گاه در مهارت‌ها و سبک‌هایی که از غرب می‌آید برای ما تعریف شده نیست.

خزعلی با بیان این‌که «ما در کشور خودمان معیارها و شاخص‌ها را تعریف نکرده‌ایم» افزود: اساس اسلام بر این است که سبک زندگی یک سبک اخلاق‌مدارانه باشد و پیامبر مبعوث شده که زیبایی‌های اخلاق را در جامعه به کمال رساند و در جامعه متخلق به اخلاق حسنه، آرامش، شادی، ارتباط صمیمی،‌ تحمل مشکلات و رفع آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر است.

رییس دانشگاه الزهراء با اشاره به نقش حوزویان و دانشگاهیان در ترویج سبک زندگی دینی تصریح کرد: آن‌ها که نقش رهبری و استادی و معلمی را بر عهده دارند خود باید به تمامی موارد سبک زندگی دینی عمل کنند و بعد آموزش بدهند و نشان دهند که این امر حقیقتا در جامعه وجود دارد و اجرا می‌شود در مرحله بعد با زبان جوانان و نوجوانان مسائل سبک زندگی را بیان کنند.

خزعلی با اشاره به این‌که «غربی‌ها در شیوه عملیاتی نمودن سبک زندگی خود جاذبه ایجاد می‌کنند» تصریح کرد: در اسلام مسائل زیباتر از غرب بیان شده که اگر آن‌ها را در قالب عملیاتی و کاربردی اجرا کنیم قطعا تاثیرگذاری آن در جوانان بیشتر خواهد بود.

رییس دانشگاه الزهراء ادامه داد: شیوه القا، تمرین و نشان دادن سبک زندگی اسلامی و این‌که ایجاد جذابیت شود و با زبان روز با جوانان صحبت شود، بسیار مهم است.

وی در پایان با بیان این‌که «ما در اجرای سبک زندگی دینی نباید سلایق شخصی را دخالت دهیم که باعث فرار جوانان شود» گفت: برای اجرای سبک زندگی دینی نیازی نیست که از تمدن فاصله بگیریم و یا از تجهیزات روز استفاده نکنیم، وسایل و ابزار هرگز نمی‌تواند ملاک و میزان صحیحی برای تعریف سبک زندگی باشد بلکه چگونگی بهره‌وری از آنها و به خدمت در آوردنشان مهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha