• یکشنبه / ۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402090503194
  • خبرنگار : 50647

اضافه برداشت ۷۰ درصد چاه‌های کشاورزی بافق/سه متر افت آبهای زیرزمینی طی ۲ دهه

اضافه برداشت ۷۰ درصد چاه‌های کشاورزی بافق/سه متر افت آبهای زیرزمینی طی ۲ دهه

ایسنا/یزد رییس اداره آب شهرستان بافق به افت ۲.۷۳ متر سطح آب‌ زیرزمینی در دشت بافق طی ۲۳ سال گذشته، گفت: در حال حاضر ۶۹ درصد از چاه‌های کشاورزی شهرستان نسبت به پروانه بهره‌برداری، اضافه برداشت دارند.

«مهدی برزگری» روز گذشته در نشست شورای حفاظت از منابع آب و رویداد آبی شهرستان بافق، نسبت به افت مخازن آب سفره‌های زیرزمینی هشدار داد و گفت: کسری مخزن دشت بافق در سال گذشته بیش از ۱۶ میلیون مترمکعب بوده است.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی و منابع آب شهرستان بافق در سال آبی جاری، گفت: میزان بارندگی شهرستان در سال جاری تنها ۵.۷ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۵.۵ میملیمتر کاهش داشته است.

برزگری در ادامه منابع آب‌زیرزمینی در شهرستان بافق را شامل ۲۰۸ حلقه چاه، ۱۴ چشمه و ۹۳ رشته قنات ذکر کرد که در مجموع ۷۱.۵ میلیون مترمکعب از مصرف کشاورزی، شرب و بهداشت و مصرف صنعت و خدمات را تامین میکند.

وی بیشترین مصرف آب از سفره‌های آب زیر زمینی در شهرستان بافق را در بخش کشاورزی با ۷۸ درصد عنوان کرد و افزود: بخش صنعت و خدمات با ۱۴ درصد و بخش شرب و بهداشت با هشت درصد به ترتیب بیشتر و کمترین بخش مصرف آب شهرستان را دارند.

این مسئول به وضعیت افت سطح آب زیرزمینی در دشت بافق اشاره کرد و با بیان این که طی ۲۳ سال گذشته ۲.۷۳ متر سطح آب زیرزمینی این دشت با افت مواجه بوده است، خاطرنشان کرد:افت مخزن دشت بافق در سال گذشته منجر به کاهش ۳۷ سانتی متری سطح آب زیرزمینی در این دشت شده است.

برزگری بیشترین میزان اضافه برداشت از آب های زیرزمینی در شهرستان بافق را مربوط به بخش کشاورزی با اضافه برداشت ۱۱.۳ میلیون مترمکعب در سال بیان و اضافه کرد: در حال حاضر ۶۹ درصد از چاه های کشاورزی نسبت به پروانه بهره‌برداری اضافه برداشت دارند.

وی یادآور شد: میزان اضافه برداشت در بخش شرب و بهداشت نیز به ۱.۳ میلیون مترمکعب در سال می‌رسد ولی در بخش صنعت و خدمات این رقم صفر و برابر با میزان تخلیه مجاز آب برداشتی است.

رئیس اداره آب شهرستان به اقدامات صورت گرفته در راستای طرح احیا و تعادل بخشی به منظور حفاظت و بهره برداری از منابع آبی اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات، اجرای طرح نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های موجود در شهرستان بوده که هم اکنون ۹۹ درصد چاه‌های کشاورزی، ۹۰ درصد چاه‌های صنعتی، ۶۵ درصد چاه های خدماتی و دولتی به این کنتورها تجهیز شده‌اند.

برزگری در پایان از اقدامات اجرایی جهت افزایش بهره‌وری آب به موازات اجرای طرح تحویل حجمی را شامل کاهش سطح زیرکشت، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری نوین و اصلاح الگوی کشت عنوان و تاکید کرد: رعایت این موارد علاوه بر بالا بردن سطح سفره‌های آب زیرزمینی، نقش بسزایی در جبران کیفیت آب و جلوگیری از شوری آب‌های زیرزمینی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha