• شنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94021206635
  • منبع : نمایندگی فارس

آیت‌الله حائری‌شیرازی: اعتکاف تمرین قرب به خداست

آیت‌الله حائری‌شیرازی: اعتکاف تمرین قرب به خداست

استاد اخلاق حوزه علمیه قم اعتکاف را تمرین قرب به خدا دانست و گفت: انسان در اعتکاف به خدا عادت می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم اعتکاف را تمرین قرب به خدا دانست و گفت: انسان در اعتکاف به خدا عادت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، آیت‌الله حائری شیرازی در جمع معتکفین مسجد جامع شهداء شیراز تفاوت اعتکاف با دیگر عبادات را این مسئله دانست که اعتکاف، انسان را از خانه و زندگی جدا کرده و به سمت خانه خدا می‌آورد. از بین دوستان خودش به میان دوستان خدا و از بین حرف‌های خودش به زمزمه و سخن گفتن با خدا وا می‌دارد.

وی عامل نزدیکی انسان به خداوند در ایام اعتکاف را عادت به خدا دانست و گفت: همانطور که عادات بد وجود دارد، عادات خوب نیز در انسان بوجود می‌آید. مثلا وقتی فردی دخانیات مصرف می‌کند، اگر به او رسید نشئه شده و وقتی که مدتی دور بود به خماری می‌افتد، عادت به خدا نیز اینچنین است، کسی که به خدا عادت نمود با یاد او وارد نشئه‌ای ملکوتی می‌شود، و با غفلت به او فشار آمده و دلتنگ می‌شود.

وی با بیان این‌کهه «انسان وقتی از دنیا می‌رود در قبر خودش به اجبار معتکف شده و از بستگان خود منقطع می‌شود» افزود: اعتکاف اختیاری است و موجب می‌شود تا با عادت کردن به خدا پس از مرگ نیز ارتباط‌مان برقرار باشد، اما کسی که به خدا عادت نکرده، پس از مرگ دچار مشکل می‌شود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان فرد معتکف را مانند درختی که با اعمال عبادی ریشه‌ مختصری زده دانست و گفت: فرد باید مواظبت کند تا ریشه‌اش قوی شده و پس از آن است که می‌تواند در میان اهل غفلت زندگی کند و غافل نشود. افرادی که ریشه‌ ضعیفی دارند وقتی با مردم معاشرت می‌کنند دچار سختی می‌شوند. انسان وقتی که ریشه‌دار شد آن‌چنان با مردم معاشرت می‌کند که آن‌ها باور نمی‌کنند که چه انسان بزرگی است و این مسئله متعلق به افرادی است که تازه کار نیستند.

وی گفت: محبت به ولایت عصاره‌ تمام خوبی‌هاست و انسان وقتی به ولایت وصل شد معتصم می‌شود. اگر یک چاه به اقیانوس متصل باشد، هیچ‌گاه آب آن کم و زیاد نمی‌شود، انسان نیز چنین است وقتی که به خدا متصل شد حتی اگر به مرتبه‌ای رسید که مرده زنده کرد نیز آن را از خود نمی‌داند و همه چیز را از خدا می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی پس از خروج از اعتکاف به منبع الهی وصل شده باشید دیگر هدایت شده‌اید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha